Nieuwe methodes voor ‘ 100% terugbetaald ’-acties op komst

100 percent terugbetaald actie delhaize highco beste merken

In de supermarkt vindt men wekelijks producten die deelnemen aan de actie ‘100 % terugbetaald’ of ‘Niet tevreden, geld terug’. Maar waarom organiseren merken terugbetalingsacties ? Zijn die 100% terugbetaald acties bovendien wel echt gratis ? Met die vragen trokken we naar Emmanuelle Luque van HighCo.

 

Emmanuelle, wat is HighCo ?

Highco is een internationale firma dat marketingacties organiseert voor meer dan 1000 topmerken en de belangrijkste Belgische winkels.
Ons bedrijf is opgericht in Parijs in 1990 door Frédéric Chevalier. Tegenwoordig zijn er filialen in 15 landen in Europa en het Midden-Oosten. In ons land werken er bij HighCo ongeveer 250 mensen.

Waarom doen de merken beroep op een externe firma om acties te organiseren ?

Er is heel wat expertise nodig om dergelijke acties op te zetten en tot een goed einde te brengen. Er komt veel logistiek bij kijken en het beheren van dergelijke financiële stromen is niet zo eenvoudig.
We spreken dan ook over +/- 100.000.000 coupons per jaar en 3.000.000 deelnames aan terugbetalingsacties.

Daarom besteden de fabrikanten dit uit aan onze firma die daarin gespecialiseerd is. We bieden onze klanten steeds een volledig concept aan waarbij we zowel voor het ontwerp, uitvoering, verwerking en rapportage zorgen.

Welke soort acties organiseren jullie ?

Ons aanbod gaat zeer breed. Zo verzorgen wij de verspreiding en verwerking van kortingsbonnen, het opzetten van terugbetaalacties, sampling acties en veel meer… We beschikken ook over een website waar je een overzicht vindt van de lopende promoties.

100 percent terugbetaald kruidvat bestemerkenWaarom houden merken dergelijke cashback- of terugbetalingsacties?

In ons land organiseren we verschillende soorten terugbetaalacties : ‘100% terugbetaald’, ‘gedeeltelijk terugbetaald’ en ‘niet tevreden, geld terug’.

De ‘100% terugbetaald’-acties geven de consumenten de kans om nieuwe producten of merken uit te proberen.

Deze acties worden dan ook meestal georganiseerd voor de (her)lancering van een (nieuw) product. Soms worden ze ook ingezet als alternatief voor sampling acties.

En wat is de bedoeling van de actie ‘niet tevreden, geld terug’ ?

Met deze actie benadrukt het merk de kwaliteit van zijn product. Indien de consument niet tevreden zou zijn, dan mag hij het product gewoon terugsturen en betalen we zijn aankoop terug. Hij moet meestal wel een reden noteren van minstens 15 woorden.

Bij welke producten worden het frequentst dergelijke acties georganiseerd ?

Hier zitten geen uitschieters tussen. Deze promoties komen voor bij alle soorten producten, zowel bij de food als de non food.

Hoeveel ‘100% terugbetaald-acties’ zijn er per jaar? 

HighCo beheert jaarlijks gemiddeld zo’n 1000 acties van het type spaaracties en cashbacks. Ongeveer 70% hiervan zijn terugbetalingspromoties.

Dat bezorgde alle Belgische consumenten dat jaar een besparing van 18.000.000 € in het totaal.

In 2012 steeg hierbij het aantal “100% terugbetaald” acties ten koste van de “tevreden of geld terug” promoties.

 

Zijn er sterke verschillen tussen de verschillende landen?

Terwijl in België vooral “100% terugbetaald” acties worden gebruikt, vindt men in Frankrijk vooral “gedeeltelijke terugbetalingsacties”. Ook terugbetalingen met een vaste waarde zijn er populair, zoals b.v. de terugbetaling van 100 € bij aankoop van een televisietoestel.

In Spanje ligt de focus meer op web coupons. Terugbetalingsacties beginnen er stilletjes aan populariteit te winnen. Dit is mogelijk doordat de Spanjaard stilaan meer vertrouwen heeft om zijn bankgegevens te geven. In andere landen worden dergelijke promoties zo goed als niet toegepast.

 Wat gebeurt er met de ingevulde gegevens van de klant?

HighCo gebruikt deze enkel voor de verwerking van de specifieke acties en voor de controle van de gegevens. Indien de consument zijn opt-in (of akkoord) heeft gegeven om gecontacteerd te worden voor reclamedoeleinden, dan geven wij de fabrikant een lijst van de deelnemende klanten. In dit geval mogen zij deze consumenten wel aanspreken voor bijvoorbeeld direct marketing acties of doorgeven aan derden.

Wat indien de consument merkt dat hij niet terugbetaald is ?

Dan neemt hij contact op met onze consumentenlijn waar hij verder geholpen wordt met vragen over zijn of haar deelname aan de acties. Daarom raden we de consument ook aan om een kopie te nemen van zijn ticket zodat hij zijn aankoop steeds kan bewijzen.

Onlangs kreeg ik de mededeling dat mijn aanvraag na de einddatum toegekomen is terwijl ik het enkele dagen voor het einde opzond. Hoe kan dit ? 

Voor ons telt de datum die op de enveloppe staat. Is die na de einddatum van de actie, dan kan de terugbetaling niet plaats vinden.

Waarom is de terugbetalingprocedure zo complex ?

Eén van de redenen waarom alles via de post opgestuurd moet worden, is omdat HighCo een bewijs van aankoop nodig heeft : de barcode, het kassaticket…  We zouden ook bonnen voor gratis producten kunnen uitdelen, maar daar is de kans op fraude groot. We beschikken evenwel over nieuwe methodes die de procedure veel vergemakkelijken.

Highco organiseert 100% terugbetaald actiesWelke zijn die nieuwe methodes ?

We spreken over online en mobiele alternatieven. Hierbij kan de consument zijn terugbetaling online of via zijn smartphone aanvragen. Dit gebeurt door het scannen van de barcode van het product en het versturen van een foto van het kassaticket.

Een ander alternatief waar we momenteel aan werken,  is de m-coupon. De m-coupon is een kortingsbon direct op je smarthphone. Een groot voordeel hiervan is dat de consument zo promoties op maat kan ontvangen.

Hij kan de promoties ook verkrijgen door de code op de pancarte in de winkel te scannen. De kassierster scant daarna het scherm van je smartphone en de korting staat op je kasticket.

Komt deze m-coupon er snel ?

We hebben de m-coupon reeds getest in verschillende Intermarché winkels in Frankrijk. Er moeten wel nog een aantal zaken op punt worden gezet met de verschillende winkels alvorens deze dienst ook in ons land zijn intrede zal doen.

Februari 2014, foto's: Highco & bestemerken.be

Ontvang gratis onze laatste nieuwtjes in uw mailbox

Bedankt om dit artikel te delen: