De 5 verschillen tussen Media Markt en Saturn

Personeel Media Markt

Met de ombouw van 4 Saturnfilialen tot Media Marktwinkels, komt er een einde aan de twee merken strategie van de groep Media Saturn in ons land. Op het eerste zicht lijken beide winkelketens op elkaar maar toch zijn er wel degelijk enkele verschillen.

1. Huiskleur

Het eerste verschil is duidelijk. Mediamarkt kleurt rood, Saturn heeft blauw als huiskleur.

Vooral bij  Mediamarkt is de rode kleur duidelijk aanwezig op de winkelvloer en in de publiciteit. Op deze manier oogt Media Markt agressiever, dominanter en is het luidruchtig met lage prijzen.
Blauw is meer de kleur van de high-tech. Het oogt rustiger, professioneler en volwassener.

 2. Achtergrond

saturnMedia Markt & Saturn behoorden niet steeds tot dezelfde groep. De eerste vestiging van Media Markt opende in 1979 terwijl Saturn reeds sedert 1962 actief was in Duitsland.

In 1993 nam Media Markt concurrent Saturn over en werd de Media-Saturn Holding opgericht. Deze holding is op zijn beurt voor 75% in handen van de Metro Group, waartoe ook Metro, Galeria Inno en Makro behoren.

3. Plaats

Media Markt is van oorsprong een winkelconcept voor de buitenrand van de stad terwijl Saturn een city concept is. Toch werd er in ons land gezondigd tegen de oorspronkelijk strategie van Saturn en Media Markt. Zo vind je een Media Markt in hartje Antwerpen, Brussel en Hasselt terwijl de grootste Saturn van België zich op de A12 in Wilrijk bevindt.

In verschillende steden tref je de twee winkelketens dan ook in elkaars nabijheid aan. Beiden zien elkaar dan ook als volwaardige concurrenten.  Zo kan een werknemer van Media Markt geen prijzen checken in het computersysteem van Saturn of omgekeerd.

4. Assortiment

Het assortiment van Media Markt en Saturn lijkt sterk op elkaar maar toch zijn er enkele verschillen. Ten eerste zijn de Media Markt-winkels gegroeid vanuit het zwaar goed (wit goed, televisies…) terwijl dit bij Saturn vanuit het kleingoed gebeurde. saturnbinnen Ten tweede verkoopt Saturn vooral A-merken en producten uit het hogere prijsgamma terwijl Media Markt naast de A-merken ook eersteprijsmerken aanbiedt.

Doordat iedere winkel autonoom zijn assortiment bepaalt, zijn er wel wat verschillen tussen de een winkel en de andere. Ook de ligging van de winkel speelt een grote rol. Zo is het aandeel van impulsaankopen in een centrumwinkel belangrijker dan in een winkel aan de buitenrand.

Winkels die in de stad liggen, krijgen meer gelegenheidsbezoekers over de vloer. Deze zijn niet specifiek naar iets op zoek maar laten zich verleiden door de lage prijzen. Een winkel aan de buitenrand trekt dan meer klanten aan die een bepaald product willen.  

5. Beleving

Ook op het vlak van winkelbeleving is er een verschil tussen beide winkels.
Media Markt is opgebouwd als een supermarkt in elektro waar de promoties de beste plaats krijgen. Bij Saturn tracht men een unieke sfeer te creëren die helemaal opgebouwd is rond A-merken.

Verschillende merken zoals Apple en Nespresso hebben er dan ook een eigen corner of belevingseiland met hun eigen presentatie en communicatie. Ook hier werd er soms afgeweken in ons land van de oorspronkelijk strategie van Saturn en Media Markt. Zo kan je in bepaalde vestingen van Media Markt ook dergelijke merk-corners aantreffen.

Bron: bestemerken.be, foto's: Media Markt Oostakker & Saturn

Update blijven ? Volg ons op Twitter of via onze facebookpagina