Action opende deze week 11 nieuwe winkels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk en telt nu 500 vestigingen. Sinds de opening van de eerste winkel in 1993, kende de discounter een sterke expansie maar is het steeds trouw gebleven aan zijn formule : de klant blijven verrassen.
De allereerste Action winkel werd in juli 1993 geopend door Gerard Deen en Rob Wagemaker. Het was een kleine winkel van 60 m² in het Nederlandse Enkhuizen.
Het assortiment bestond hoofdzakelijk uit schoonmaakartikelen (emmers en schuursponsjes) en schrijfwaren dat aan lage prijzen werd verkocht.
Supermarkt
De wil om uit te breiden, zat er vanaf het prille begin al in. Eind 1994 had Action 8 winkels, in 2002 waren dit er reeds 94. In 2004 werd Action omgebouwd tot een supermarkt met winkelwagens en een kassa met lopende band. De nieuwe winkels hadden vanaf toen een oppervlak van 800 m² of meer.
Ook in België
In 2005 werd de eerste winkel in België geopend. Dit gebeurde zonder aanpassingen in formule of assortiment. Van de meer dan 5.000 artikelen, behoort ongeveer een derde tot het vast assortiment. De rest wisselt snel.
Een succesformule want het aantal winkels groeit snel en in Limburg kwam een tweede distributiecentrum om België, Duitsland en Frankrijk en het zuidelijk deel van Nederland te bevoorraden.
500e winkel
In 2012 telt Action 300 vestigingen in de vier landen. Begin december worden dit er 500 met de opening van een nieuwe winkel in Kortrijk.
Deze nieuwe mijlpaal zal volgens CEO Ronald van der Mark dan ook in januari en februari groots gevierd worden met enkele spetterende aanbiedingen.
Sterk crisis-concept
Het succes van Action wordt toegeschreven aan het sterke concept en de economische crisis die de klanten nog prijsbewuster heeft gemaakt.
Ook de sterke financiële positie van Action zorgt ervoor dat de groep steeds kan uitbreiden. Sinds 2011 is het na een overname van 500 miljoen € in handen van het private-equithuis i3 dat oa ook over Basic Fit bezit .
Bronnen: Action, Foto: Bestemerken.be