De strijd om de naam Budweiser

budweiser girls

De Amerikaanse brouwerij Anheuser Busch en het Tsjechische Budejovicky Budvar vechten sedert 1907 een juridische strijd uit om de naam ‘Budweiser’. In september 2013 wonnen de Tsjechen hierbij een slag die wel belangrijk zou kunnen zijn. 

 

 

Belang van de naam ‘Budweiser’

Het hoogste gerechtshof in Italië beslechtte in september 2013 twee geschillen tussen Anheuser-Busch InBev en Budejovicky Budvar in het voordeel van die laatste. Hierdoor kreeg de Tsjechische brouwerij de toelating om zijn bier opnieuw onder de naam ‘Budweiser’ te verkopen in Italië.

Voor Budvar is dit een zeer belangrijke overwinning. Toen het in 2001 de naam ‘Budweiser’ niet meer mocht gebruiken, daalde de verkoop in Italië met de helft. Een ramp voor de Tsjechen want dat land was toen hun vijf belangrijkste exportmarkt.

Geografische benaming

In haar uitspraak oordeelt het hooggerechtshof dat het gebruik van geografische benamingen misleidend is indien het bedrijf niet in die plaats gevestigd is. Champagne en Parmaham dienen hierbij als voorbeelden. De naam ‘Budweiser’ betekent namelijk ‘uit Budweis’ en enkel Budvar is in deze Tsjechische stad gelegen.

Het Bier van Koningen

Budweiser beste merken.beIs het dan toeval dat een Amerikaans bier genoemd is naar een stad in Tsjechië ? Om hier een antwoord op te geven, moeten we teruggaan in de tijd.

Sedert de Middeleeuwen wordt er in de Bohemen bier gebrouwen. Zo telde de stad Budweis (of Budejovice in het Tsjechisch) in de 15de eeuw zo’n 44 brouwerijen.

De brouwerij Budvar had zelfs het recht zijn bier het ‘Bier van de Koningen‘ te noemen. Dit bier werd ook in de buurlanden gesmaakt en werd vanaf 1872 zelfs naar New York uitgevoerd.

The King of Beers

Het succes van de Boheemse bieren was een zekere Adolphus Busch niet ontgaan. De Amerikaanse brouwer van Duitse afkomst reisde dan ook naar de Bohemen om er de nieuwste brouwtechnieken te onderzoeken.

Terug in Amerika ontwikkelde hij samen met zijn schoonvader Anheuser zelf een Boheemse lagerbier.

Ook voor de slogan haalt hij zijn inspiratie uit Budweis. ‘Het Bier van Koningen’ van Budvar werd veranderd in ‘de koning van de bieren’. ‘The King of Beers’ is tegenwoordig nog steeds de slogan van het Amerikaanse Budweiser.

Eerst in Amerika geregistreerd

budweiser usa bestemerken.beBusch en Anheuser brachten hun bier in 1876 op de Amerikaanse markt. Zes jaar later verkreeg Busch de rechten op de merknaam ‘Budweiser’ nadat de Amerikaanse importeur van de Boheemse bieren failliet was gegaan.

Het duurde evenwel tot 1907 wanneer Anheuser-Busch het merk officieel liet registreren in de Verenigde Staten. Hierna volgde een klacht van Budvar. De brouwerij was sinds tien jaar namelijk zijn eigen merk Budweiser beginnen uit te bouwen.

 

Einde van de koude oorlog

Na deze klacht zouden nog vele volgen en dit overal ter wereld. Af en toe werd ook een vergelijk getroffen. Zo spraken beide bedrijven in 1911 af dat Anheuser-Busch de merknaam Budweiser niet mocht verkopen in Europa.

Een afspraak waar de Amerikanen zich na de Tweede Wereldoorlog niet aan hielden doordat Tsjechië na de Tweede Wereldoorlog achter het ijzeren gordijn belandde.

Na de val van het communisme streden de beide Budweisers dan ook voor dezelfde markten. Tussen het jaar 2000 en 2012 werden er dan ook niet minder dan 173 juridische geschillen en administratieve procedures afgerond.

Argumenten

budweiserfles BudvarBeide bedrijven claimen namemijl het alleenrecht op de naam ‘Budweiser’. Busch-Anheuser beroept zich hierbij op het feit dat zij eerst het merk officieel lieten registreren. Voordien was Budweiser geen merknaam maar een soortnaam.

De Tsjechen halen dan weer hun eeuwenoude traditie aan en de geografische verwijzing van de naam Budweiser. Het is dit laatste argument dat het hoogste gerechtshof in Italië nu heeft gevolgd.

David en Golliath

De strijd tussen beide brouwerijen lijkt op het eerste zicht er één tussen David en Goliath.

Budejovicky Budvar brouwde in 2011 ongeveer 1,3 miljoen hectoliter bier terwijl de Amerikanen 353 miljoen hectoliter bier op de markt brachten. Bovendien behoort Anheuser-Busch sinds 2009 tot de groep AB InBev, de biermarktleider van de wereld.

Pogingen van de biergigant om de kleine Tsjechische staatsbrouwerij te kopen, zijn evenwel op niets uitgelopen.

Export naar de USA

In sommige Europese landen wordt het Amerikaans bier dan maar onder de naam Bud verkocht. Het Tsjechische Budweiser is in de USA dan weer te verkrijgen onder de naam Czechvar.

Pittig detail: tussen 2007 en 2012 werd het Tsjechisch bier bij de Amerikanen verdeeld door … jawel Busch-Anheuser.

Geïnteresseerd in het verhaal achter de merken ? 
Volg ons op Twitter of op Facebook.

Bronnen en foto’s: Budejovicky Budvar en Budweiser