De beste designmerken volgens een ontwerper

le cornu beste design merken

Zijn alle designmeubels oncomfortabel en onpraktisch ? Waarom is design zo duur ? En wat bracht Ikea bij ? We gingen ten rade bij Hans Corne, ontwerper van het designstudio Le Cornu*. Een interview over harmonie, materialen en een tijdloze vormgeving.

 

 

Le Cornu* is een jong, designstudio van hedendaagse meubels. Met het oog op kwaliteit, worden deze in beperkte oplage uitgebracht. De ontwerpen beschikken over een sobere uitstraling met een humoristische toets of een kunstige knipoog.

  • Hoe is Le Cornu* ontstaan ?

Hans Corne (Le Cornu*)

Hans Corne (Le Cornu*)

Na mijn studies als industrieel vormgever, voelde ik de noodzaak om een opleiding te volgen als meubelmaker. Ik wou mijn voeling met materialen versterken want tegenwoordig is ontwerpen hoofdzakelijk computergestuurd.

Mijn meubels konden snel op veel bijval rekenen zodat we in 2012 ons eigen atelier hebben opgestart.

  • Vanwaar uw merknaam?

Dit is een eerbetoon naar de bekende architect Le Corbusier. Hij werd ook wel eens Le Corbu genoemd. Dit hebben we gemixt met mijn naam ‘Corne’.

Over Le Cobusier, Edra en Extremis

  • Is Le Cobusier één van uw inspiratiebronnen?

Ja, ik hou van mooi vormgegeven ontwerpen die rust brengen. Ontwerpen die een gevoel van harmonie en tevredenheid teweegbrengen.  Iets gewaagder zijn de zitmeubelen van het Italiaanse Edra. Hun ontwerpen bevatten dezelfde kerngedachten als de onze.

Het buitenmeubilair van het Belgische Extremis is gedurfd en toch sober van vorm. Maar ook de natuur is een onuitputtelijke inspiratiebron.

  • Hoe uiten deze invloeden zich in uw ontwerpen?

Onze meubels hebben ook een sobere uitstraling. Zo  komt het hout volledig tot zijn recht. Daarnaast proberen we ook een humoristische toets of een kunstige knipoog te brengen.

  • le cornu beste merken

    ‘Autumn Leaves’, winnaar van de DX50 Design label (09/2015)

    Welke houtsoort geniet uw voorkeur?

Momenteel werken we veel met fineer hetzij eik, notelaar of zebrano. Fineer heeft nog alle voordelen van het echte hout maar kan spaarzamer gebuikt worden. Het voelt warm aan en de natuurlijke tekening verveelt nooit.

Bij enkele nieuwe ontwerpen wordt ook marmer gebruikt. Dit materiaal op zich vind ik ook zeer mooi.

Design: duur en onpraktisch ?

  • Waar moet men op letten wanneer men een meubel koopt?

Een belangrijk aandachtspunt is de integratie in het interieur. Zowel de grootte, de stijl als het materiaalgebruik moet matchen met de rest van het interieur.

Naast het gebruik van kwaliteitsmaterialen is ook een tijdloos design belangrijk voor een duurzaam meubel.

  • Wat met het vooroordeel dat designmeubels oncomfortabel en onpraktisch zijn?

Van een klein deel van de designmeubels kan dit inderdaad gezegd worden. Meestal zijn in deze gevallen de praktische aard van ondergeschikt belang.

Maar tegenwoordig wordt heel veel aandacht besteed aan ergonomie en gebruiksgemak. De gebruiker staat centraal.

  • Waarom is design vaak zo duur?

one to tree le cornu beste merken

One to tree

Omdat het hele plaatje moet kloppen. De productie, de grondstoffen, de verpakking, de distributie, de campagnes, de toonzalen, het personeel, … alles moet diezelfde kwaliteit uitstralen om te slagen.

En dat kost uiteraard geld.

  • Kunt u hiervan een voorbeeld geven? 

Voor Vitra is het VitraHaus in Weil am Rhein bijvoorbeeld een mooi maar duur visitekaartje. Als klein label hebben we hier een voetje voor : een papieren visitekaartje volstaat nog.

  • Hoe staat u t.o.v. Ikea?

Met zijn betaalbare, jonge ontwerpen heeft Ikea ervoor gezorgd dat het meubilair van oma niet meer automatisch deel uit maakt van de uitzet van een pasgetrouwd koppel.

Anders zaten we bij wijze van spreken nog altijd op een boerenstoel met rieten zitting. Ik beschouw het Zweedse merk dan ook als instapdesign.

Ik bewonder ook hoe inventief ze te werk gaan om alles in een minimale verpakking te krijgen en zo goedkoop mogelijk te maken.

Le Cornu: het buitenland lonkt

  • Is het moeilijk voor u om op te vallen tussen de grote merken?

Een opvallend ontwerp maken, is op zich niet zo moeilijk. De grote merken zijn namelijk eerder voorzichtig en durven geen risico’s te nemen. Zeker niet in crisistijden.

Maar tegen de mega-reclamecampagnes van de grote merken kan een klein label natuurlijk niet op. We moeten ook op dit vlak creatief zijn.

  • Hoe promoot u uw ontwerpen?

Vooral via beurzen zoals Interieur Kortrijk, de Designtriënnale van Gent en enkele buitenlandse beurzen.  Ook de deelname aan Buren bij kunstenaars was een groot succes.

Tenslotte ook via Facebook waar men de evolutie van de nieuwste prototypes, fotoshoots of deelnames aan evenementen kan volgen.

  • Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Binnenkort zullen we enkele nieuwe ontwerpen lanceren. Ook het buitenland lonkt. Naast de 7 woonwinkels die ons in België verdelen, gaan we op zoek naar extra verdeelpunten over de grens.