Tegen december 2016 zullen alle winkels van Red Market sluiten. Ze zullen worden omgevormd tot zelfstandige AD- of Proxy Delhaize. Het einde van een concept waar de Delhaizegroep verschillende experimenten uitprobeerde.
Discountwinkels
Red Market werd gelanceerd in 2009 als discountconcept van de Delhaizegroep. De sobere inrichting van de winkels en de laagste prijs van het basisaanbod zijn de belangrijkste elementen van het winkelconcept. Momenteel zijn er 13 winkels, waarvan 10 in Wallonië en 3 in Vlaanderen (Gent, Opwijk en Tielt-Winge).
Uitbouw van Delhaize-merk
Een verdere uitrol van de keten zou volgens Ahold-Delhaize te belangrijke en risicovolle investeringen vereisen. de Nederlands-Belgische groep kiest dan ook om zich te focussen op de uitbouw van een sterk Delhaize-merk.
Experimenten
De formule heeft volgens de Delhaizegroep evenwel haar nut bewezen.
Verschillende concepten werden eerst getest in deze discountwinkels om later te worden geïntroduceerd in de Delhaize-winkels. Voorbeelden zijn de volledige self-scanning, het aanschuiven in slang aan de kassa, een vlakke en efficiënte winkelorganisatie, het gebruik van shelf ready packaging, nieuwe promo-en marketingtactieken en ruimere openingsuren.
Omvorming
Tegen begin december zullen alle Red Markets sluiten. De locaties hebben evenwel een groot commercieel potentieel. De winkels worden dan ook omgevormd tot zelfstandige AD- of Proxy Delhaizewinkels.
Bij Red Market werken vandaag 254 medewerkers. Deze medewerkers zullen worden overgenomen door de zelfstandige AD- en Proxy Delhaize-eigenaars.
Fan van merken ? Volg ons op Facebook.