Hoe Zalando ons online schoenen leerde kopen

zalando beste merken be

Schoenen kopen via internet heeft één groot nadeel: je kan ze niet passen zodat je weet of ze goed zitten. Toch doet de online verkoop van schoenen het de laatste jaren goed. De intrede van Zalando in 2012 in ons land speelt hierbij zeker een belangrijke rol. Het succes van deze webshop nader verklaart …

 

 

Zappos

We schrijven 2007. Robert Gentz and David Schneider zijn pas afgestudeerd als business economist en vastberaden het te maken als internetondernemer. Tijdens een stage in Mexico zien ze de kans schoon en starten ze ‘Unibicate’ op. Unibate is een social network voor universiteiten in Mexico, Argentinië en Chili.

Het project mislukt maar de Duitsers maken er kennis met Zappos. Deze Amerikaanse webwinkel zal als inspiratie dienen voor Zalando.

Wie het schoentje past …

Gentz en Schneider zijn overtuigd dat de sleutel tot succes bij de dienstverlening ligt. Zalando biedt dan ook vanaf het begin een gratis verzending aan (ook bij een kleine bestelling) en een gratis retourrecht van liefst 100 dagen. Van dit laatste maken de consumenten ook gretig gebruik. Ongeveer de helft van wat besteld wordt, wordt teruggezonden.

Grote omzetgroei maar verlieslatend

Mede door deze dure service, is Zalando nog steeds verlieslatend. Gelukkig geniet het de steun van heel wat grote investerinsggroepen. Van de 100% aandelen die de oprichters in het begin hebben, is door de jaren heen geslonken tot minder dan 10%.

De eersten die in het bedrijf geloven, zijn Alexander, Olivier en Marc Samwer. De broers Samwer werden eind de jaren 90 rijk met het oprichten en verkopen van websites.  Zo verkochten ze hun eBay-kloon ‘Alando’ aan eBay en ‘Citydeal’, hun versie van Groupon aan … Groupon. Om te scoren op internet, hoef je blijkbaar geen originele ideeën te hebben.

De kreet van Zalando

Veel geld van de investeerders spendeert Zalando aan reclamecampagnes. De opvallende tv-spots (u kent ze wel, met de kreet als afsluiter) zorgt dan ook in een recordtempo voor een naamsbekendheid van meer dan 80% van de consumenten.

Sterk aanwezig op internet

Ook online laat Zalando niks aan het toeval over. De website is opgemaakt met de juiste trefwoorden om hoog te scoren bij de zoekmachines.

De onlinewinkelketen maakt ook gretig gebruik van internetreclame en sponsort de Nederlandse awards voor bloggers. Bloggers maken het merk Zalando namelijk toegankelijk en verschaffen de webwinkel veel natuurlijke links.

Meer dan 3 mails per week

Zalando investeert ook veel tijd en geld om zijn klanten te informeren. Naast de gratis hotline voor informatie over de producten kan de consument zich ook abonneren op de nieuwsbrief.

Dialoogmarketingbureau Yourzine berekende dat Zalando in 2013 gemiddeld 3,12 mails per week verzond. Dit hoog gemiddelde kan enkel indien de consument de boodschap als relevant en persoonlijk ervaart.

Assortiment

zalando beste merken be

De grootste troef van Zalando is wellicht het zeer breed assortiment. De webwinkel beschikt over meer dan 120.000 producten van 1.200 merken. De collecties zijn bovendien niet seizoensgebonden en steeds beschikbaar.

Door de jaren heen evolueerde het aanbod. Schoenen maken momenteel maar de helft van de omzet meer uit. Sinds 2010 biedt Zalando ook kleding, accessoires, beautyproducten, woonartikelen en sportartikelen aan. Het ontwikkelde zelfs zijn eigen merken zoals Kiomi.

De grootste in Europa

Lang duurt het niet alvorens Zalando de internationale toer opgaat. Ondertussen is het Europa’s grootste online winkel op het gebied van schoenen en kleding. Eerst maakt Oostenrijk in 2009 kennis met de e-winkel.

Daarna volgt Frankrijk, Italië, Nederland (sinds 2010), Zwitserland, Oostenrijk, Engeland, Spanje, België (sinds 2012), Zweden, Denemarken, Finland, Polen en Noorwegen.

Overal ter wereld

zalandoOok in andere delen van de wereld werd de succesformule toegepast en werden Zalando-zusjes opgericht:

Dafiti (Latijns-Amerika), Lamoda (Rusland),Zando (Zuid-Afrika), Namshi (Midden-Oosten), Zalora (Zuidoost-Azië) en The Iconic (Australië).

Koopgedrag Vlamingen en Walen

Eén jaar na de intrede van Zalando in België, heeft het ons shoppinggedrag geanalyseerd. Hieruit blijken vooral de verschillen tussen Vlamingen en Walen.

Vlamingen zijn volgens het onderzoek vooral luxekopers die selectiever te werk gaan en minder vaak kopen. De Walen zijn dan weer impulsiever. Ze kopen vaker maar kiezen voor goedkopere producten. Qua merken of stijlen zijn er evenwel geen grote verschillen.

Bronnen: Zalando.be
  
Interesse in merken ? Volg ons op Facebook, Twitter en Pinterest.