Terre Bleue werkt aan een betere wereld

Dirk Perquy (Terre Bleue)

Het Belgische kledingmerk is niet alleen maar bezig met cijfers, het is ook sociaal geëngageerd. De naam ‘Terre Bleue” is dan ook niet lukraak gekozen. CEO Dirk Perquy wil als ondernemer een bijdrage leveren aan de verbetering van de betere maatschappij. Een filosofie die hij sinds kort ook promoot.

 

Toen de familie Perquy in 2002 een  merknaam zocht voor hun nieuwe stijlvolle collectie, volgden verschillende brainstormsessies. “Uiteindelijk zijn we zeer blij met de naam Terre Bleue, vertelt CEO Dirk  Perquy, “de aarde staat voor stabiliteit terwijl blauw aan de zee, water, lucht, leven, zekerheid doen denken. Beide woorden samen vormen dus een goede basis voor ons merk. Ze doen de consument bovendien wegdromen. Bovendien slaat Terre Bleue op onze  blauwe planeet, de aarde. Ecologie ligt ons nauw aan het hart. “

Projecten voor zuiver water

Het bedrijf uit Nazareth wil dan ook een steentje bijdragen tot een betere wereld.

“Sinds enkele jaren gaat een bepaald percentage van de winst van ons bedrijf naar projecten in de derde wereld.”

”Met deze projecten steunen we overwegend vrouwen in ontwikkelingslanden. Daarnaast is zuiver water ook één van onze bekommernissen. Water is dan ook de bron van leven en dus levensnoodzakelijk. Via een aantal projecten hebben 400.000 mensen in Afrika toegang tot drinkbaar water. “

Enthousiasme

Dit engagement staat sinds kort ook op de website van het bedrijf. Dirk Perquy vindt het dan ook belangrijk dat iedereen de waarden kent die het kledingmerk hoog in het vaandel draagt. “Ook onze medewerkers worden hierbij betrokken. Op regelmatige basis communiceren we rond de projecten die we steunen. Zo hielden we onlangs nog een voorstelling en tentoonstelling in samenwerking met Protos rond het waterproject in Ituri (Congo). Dat werkt bijzonder enthousiasmerend voor de ploeg van Terre Bleue.”

Win-win opportuniteiten

Collectie Terre BleueDe liefde voor Afrika vind je niet terug in collecties zelf. “ Dit is niet echt mogelijk want Terre Bleue is een commercieel merk dat modetendensen volgt. We blijven dan ook steeds onze consumenten indachtig. Natuurlijk vinden we het wel leuk als er eens een etnische trend door het modelandschap waait. Mijn vrouw en ik dromen dan ook van win-win opportuniteiten met het Zuiden. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan een partner voor juwelen. Als er één continent is waar men ongelofelijke creatief is op dat gebied, dan is dat wel Afrika.”

Plannen

Het Oostvlaamse kledingmerk heeft nog meer plannen. “In eerste instantie willen we naar Wallonië (Luik en Namen). Het is evenwel niet altijd evident om een geschikt pand te vinden. Momenteel hebben we onze handen nog vol met onze nieuwe conceptstores in Vlaanderen. We zijn ook gestart met onze webshop, waar onze noorderburen ons al een beetje kunnen vinden. We hebben dus nog plannen en ideeën genoeg, maar we proberen onszelf niet voorbij te hollen.”

Fiche:

• Terre Bleue: Opgericht in 2002
• Casual collecties voor mannen, vrouwen en kinderen
• Eerste Terre Bleue winkel in 2004 in Gent
• Aantal conceptstores in 2013: elf
• Eigendom van familiebedrijf Duror/Two Faces (sinds 1938)

Alles weten over de beste merken ? Like onze Facebookpagina of volg ons op Twitter!

Interview september 2013, Foto's: Terre Bleue