Bezorgen de kluspoezen Gamma een kater ?

Gamma kluspoezen

Om Mannendag te promoten, lanceerde Gamma een reclamecampagne met sexy ‘kluspoezen’ in de hoofdrol. Het regende al snel negatieve reacties op de sociale media zodat de winkelketen het promotiefilmpje snel offline haalde.
Is dit een slimme marketingzet van Gamma of zal de doe-het-zelfwinkel hier een serieuze kater aan overhouden ?

 

Voor echte venten

Op 16 november viert Gamma op zijn manier Mannendag : iedereen krijgt 20% korting en de mannen kunnen op de foto met de Gamma kluspoezen. Deze sexy dames zijn dan ook te bewonderen in het promotiefilmpje. Schaars gekleed halen ze er enkele kunstjes uit met doe-het-zelfmateriaal. Een zaagske, een hamerke, een spijkerke … maar dan toch iets anders.

Gamma verwoordt het als volgt: ” Een echte vent is geen watje, maar een kerel die van aanpakken weet en ‘schoon gerief’ waardeert. Omdat echte venten ook een bloemetje verdienen, pakt Gamma op mannendag uit met wat lekkers“

 

Maison Mademoiselle

maison mademoiselleVoor dit lekkers huurde Gamma de dames in van het evenementenbureau Maison Mademoiselle. Dit showteam was onlangs nog te zien in ‘Belgium’s Got talent‘ waar ze drie keer “ja” kregen van de jury.
Ray Cokes bestempelde de act toen met “klasse” terwijl Rob Van Oudenhove de vulgariteit op het randje vond.  Daarnaast waren de dansende dames ook te zien in De Crimi Clowns, de tv-reeks van jawel… Bompi Luk Wyns.

 

Social media

Kort na het verspreiden van het reclamespotje, is “Gammakluspoezen”  al snel trending op Twitter. De reacties zijn in het algemeen negatief… vooral van de vrouwen.
Ook Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee is geen fan van het spotje. ‘De vrouw wordt erin voorgesteld als iemand die alleen ten dienste staat van de mannelijke lust. En de man wordt er duidelijk in afgebeeld als iemand die alleen op seks uit is. Is dat grappig ?’ reageert  De Graeve in De Standaard.

 

gamma tweetsReactie Gamma

Gamma haalt het filmpje de volgende dag offline. Op de Facebookpagina van de winkel plaatsen ze de volgende tekst: “De Gamma kluspoezen is een ludieke manier om onze actie van zaterdag aan te kondigen. Aangezien we rekening houden met de mening van onze klanten hebben we dit filmpje verwijderd. We zouden wel willen vragen dat iedereen respect heeft voor elkaars mening, schelden is echt niet nodig.”

 

Parodie

Voor Gamma is het filmpje dus grappig bedoeld. Het is dan ook een remake van de wereldberoemde videoclip uit 2003 van Benny Benassi waarin sexy meiden in bikini met powertools werken.

Ook in Frankrijk wordt doe-het-zelf blijkbaar geassocieerd met sexy vrouwen. Zo regisseerde de bekende komiek Alain Chabat een film met de naam ‘Les Bricol Girls’ waarin 3 pikant geklede dames zich van hun beste kant laten zien.
Tenslotte verwijzen we ook naar “M!LF”. Dit tv-programma gepresenteerd door Jan Van Looveren en Philippe Geubels was ook niet echt vrouwvriendelijk maar toch kwamen hierover nooit klachten. Waarom is er dan zoveel commotie rond de reclamecampagne van Gamma ?

 

Niet voor Gamma publiek ?

Het eerste verschil ligt volgens mij in het doelpubliek. Daar waar de clip van Benassi en de film van Chabat vooral een deel van de jongeren aansprak, vormen de klanten van Gamma een veel breder publiek.
Ook het imago van Gamma past niet echt bij zo’n reclamecampagne. De vrouwen, die toch een groot deel van de klanten vormen van Gamma, herkennen er zich niet in.
Was dit een campagne van een typisch mannenmerk als Axe Homme, dan was er veel minder over gesproken. En dat is ongetwijfeld wat Gamma opzocht: aandacht.  De winkelketen verwachtte reacties op deze actie en vermeldde zelf op hun publiciteit de hastag “Gammakluspoezen”. De kat bij de melk zetten, heet zo iets.

 

En nu ?

De vraag is natuurlijk hoe de klanten van Gamma zaterdag zullen reageren. Trekken er hordes mannen naar de winkel voor een foto met de kluspoezen of blokkeren sommige feministes de toegang ?

Iets zegt ons dat niet zozeer de kluspoezen het zaterdag druk zullen hebben,  maar wel de sexy kassiersters. Door de commotie weet iedereen nu dat je die dag  20% korting krijgt. Een betere reclame kan de winkelketen zich dus niet wensen. Rest hen nog de boze, vrouwelijke klanten terug te winnen. Misschien door zaterdag poezen weg te geven, tompoezen wel te verstaan.

Op de hoogte blijven? Like onze Facebookpagina!

 

Foto's: Gamma, VTM & Twitter
beste merken » anderetitle_li=social media » Bezorgen de kluspoezen Gamma een kater ?