Marie Leonie Stock: jong Belgisch label voor ambitieuze vrouwen

marieleoniestock

Zes jaar nadat Marie-Léonie Stock afstudeerde aan het St-Lucas te Gent, is haar gelijknamige modelabel reeds verkrijgbaar in 15 boetieks. De stijlvolle collecties passen dan ook helemaal bij de levensstijl van de hedendaagse, actieve vrouw. Bestemerken had een gesprek met de jonge ontwerpster uit Kortrijk.

 

 

Marie-Léonie, hoe zou u uw label omschrijven ?

Marie Léonie Stock richt zich op de jonge en ambitieuze vrouw die zich elegant en vrouwelijk wil kleden. In mijn collecties vind je zowel romantische als stoerdere ontwerpen.

Je kan mijn kleding dan ook zowel op de werkvloer als in het uitgaansleven dragen. 

be fashionableOnlangs hebben we ook een nieuw project opgestart voor zowel jongens als meisjes. Het betreft sweaters en t-shirts  die we flocken of bedrukken met een aantal toffe ontwerpen of llustraties.

Deze collectie vind je momenteel niet in de winkel maar kunnen enkel besteld worden via onze sociale media.

Waar haalt u uw inspiratie ?

Als dyslecticus denk ik zuiver in beelden. Inspiratie doe ik zowat overal op. Ik ga internet en magazines af, kijk naar de kostuums in films of doe ideeën op tijdens citytrips. Mijn eerste collectie was bijvoorbeeld geïnspireerd op edelstenen en hun kleuren. Voor de nieuwe lente en zomercollectie van 2014 baseerde ik me dan weer op de nieuwe trend ‘nomadisme’.

Wat houdt deze trend in ?

Het nomadisme slaat op onze huidige levenswijze waar alles ‘beweeglijk’ is. Zo werken steeds meer mensen niet enkel op kantoor maar ook van thuis uit. Dit nomadenbestaan staat eveneens symbool voor de mogelijkheid te reizen en nieuwe culturen te ontdekken.

Hierdoor is het een heel kleurrijke collectie geworden met veel etnische dessins. Ook de namen van de modellen zijn gelinkt aan het thema en luisteren naar de namen Yakima, Papago of Miwok.

Van welke ontwerpers en merken houdt u ?

Marie-Léonie StockDat zijn er meerdere : Chloé, Céline, Sandro, Marni, Balenciaga, Givenchy, Yves St Laurent, Dior, Jean-Paul Gauthier, André Courrèges, Christian Lacroix, Lanvin, Coco Chanel, Pierre Cardin, Elsa Shiaperelli, Pierre Balmain, Miuccia Prada…


Het is vooral hun stijl en look die me aanspreken. De Franse mode kenmerkt zich door haar kwaliteit en tijdloosheid. Zonder de mooie stoffen, fijne snit en de precieze afwerking te vergeten.

Was mode van kinds af een meisjesdroom ?

Ik interesseerde me als jong meisje inderdaad al voor alles wat met kleur en vorm te maken had.

Mijn keuze om aan Sint-Lukas te Gent mode te studeren, sluit hier dan ook bij aan. Het is daar dat ik leerde ontwerpen en werken met stoffen. Van mijn oma heb ik dan weer de basis van het naaien geleerd.

Waarom richtte u onmiddellijk uw eigen label op i.p.v. eerst in een ander modehuis te gaan werken ?

In feite is dit vanzelf gebeurd. Aanvankelijk maakte ik een paar ontwerpen voor mezelf. Toen ik deze kleedjes tijdens mijn vakantiejob droeg, kreeg ik al snel de vraag om deze ook voor andere mensen te maken.

Na een tijdje werd de interesse steeds groter en ben ik gestart met een ‘limited collection’ die ik via homesales verkocht. De bal ging aan het rollen en enkele winkels wilden de hele collectie aankopen. Uiteindelijk hebben we dan besloten ons eigen label op te richten.

Marie Leonie StockWat kwam hier allemaal bij te kijken ?

Héél veel eigenlijk. Eerst werd nagegaan of het haalbaar was om een collectie te laten produceren en daarna werd een businessplan opgesteld.

Hierna heb ik mijn job opgezegd en zijn we op zoek gegaan naar een patroonmaakster, een atelier (buitenland), stoffen, ritsen, knopen, … Dit was een hele opgave, want contacten moesten nog worden gelegd.

Wat waren hierbij de moeilijkheden ?

Echte moeilijkheden hebben we nooit echt ondervonden. In het begin gebeurde het wel eens dat er stoffen moeilijk of te laat werden geleverd. Ondertussen werken we alleen nog maar met vaste leveranciers.

Hoe promoot een beginnend ontwerpster haar kledij ?

Vooral heel erg veel netwerken. Daarnaast nemen we ook regelmatig deel aan evenementen zoals bijvoorbeeld ‘In/Out de Luxe’. Onze verkooppunten helpen tevens een handje door regelmatig een foto of krantenartikel in hun newsletter of website te plaatsen.

Uiteraard maken wij zelf ook gebruik van internet als promotiemedium. Zo hebben we een website, een blog fashionable and lovable die ik samen met mijn zus beheer en zijn we aanwezig op verschillende sociale media.

Uw familie helpt u in heel wat domeinen.

modemerk MarieLeonieStockInderdaad, heel veel zelfs. Mijn mama staat in voor alles wat te maken heeft met de aankoop, alsook de planning, het financiële aspect en de boekhouding.

Als grafisch vormgever verzorgt mijn papa alle visuele communicatie en onderhoudt hij de look & feel van de website. Het technische luik van de website verzorgt mijn man dan weer.

Mijn jongste zus Maxine assisteert mij tijdens de aankoop van stoffen op de buitenlandse beurzen en bij het ontwerpen van de collecties. Daarnaast staat zij mij bij in de communicatie (Facebook, blog…) van het merk .

Tenslotte volgt mijn oudste zus ons op de voet en assisteert ze af en toe bij sample sales en events.

Uw eigen huwelijksfeest was ook een uitdaging voor uw label.

Ja inderdaad. Het was een hele opdracht maar wel een hele leuke. Ik ontwierp 2 kleedjes voor mezelf, 2 voor de bruidsmeisjes, 2 outfits voor mijn mama en de vlinderdassen voor de mannen. Uiteindelijk kregen we zoveel positieve reacties dat we de voorafgaande stress al snel vergaten.

Had u reeds ervaring met het ontwerpen van trouwkledij ?

Ja, naast mijn collecties creëer ik ook nog kleding op maat. Voor suites, cocktailavonden, gala’s alsook communiefeesten kan men bij mij terecht.

Wordt uw kledij in België gemaakt ?

Neen, alleen het maken en digiteren van de patronen gebeurt in België. De productie zelf gebeurt in het buitenland. Het prijskaartje is hier de oorzaak van. Onze bedoeling was steeds om unieke ontwerpen te maken maar deze wel aan te bieden tegen betaalbare prijzen.

Wat zijn de toekomstplannen ?

We koesteren de droom om Marie Leonie Stock als label stap voor stap te laten groeien. Eerst nog een paar extra verkooppunten in eigen land en als we dan toch mogen dromen, later ook enkele in het buitenland.

We kregen reeds de vraag uit San Francisco om in de VS te verdelen maar de condities waren niet echt haalbaar. Voordat we die stap zetten, willen we alles grondig bekijken.

Binnenkort zal ons merk wel in Nederland verkrijgbaar zijn via een Rotterdamse online webshop. Een unieke kans want zo kunnen we al eens toetsen hoe onze noorderburen reageren op de collectie. Ondertussen blijven we graag nog eventjes met onze beide voeten op de grond en genieten we van alles wat nu op ons afkomt…

Bestemerken.be Januari 2014, Foto's: MarieLeonieStock
Meer foto's van dit merk vindt u op onze Pinterest

Geïnteresseerd in de beste merken ? 
Volg ons op twitter of facebook.
Ontvang gratis onze laatste nieuwtjes in uw mailbox

Bedankt om deze jonge ontwerpster te steunen door dit interview te delen: