Heeft MEXX nog een toekomst ?

mexx

Mexx heeft begin december zijn faillissement aangevraagd. Hiermee komt voorlopig een einde aan het modemerk van oprichter Rattan Chadha. Chadha kwam in 1971 aan in Nederland met enkele guldens in zijn zak maar maakte van MEXX een wereldspeler.

 

 

Redenen faillisement MEXX

Als reden voor het faillissement geeft de curator aan dat Mexx er niet in geslaagd is om nieuwe doelgroepen aan te spreken. De keten telt vooral veel klanten van 45 tot 55 jaar. Die zijn samen met het merk opgegroeid maar niet steeds trouw.

Deze doelgroep beschikt doorgaans over een groter inkomen dan twintig jaar geleden zodat ze zich ook andere, duurdere merken kunnen permitteren.

Primark

Ook de crisis zorgt ervoor dat merken in het middensegment zoals Mexx en Esprit het moeilijk hebben.

Goedkopere winkels als Primark, Zara en H&M kennen hierdoor dan veel succes. Vooral bij de jongeren, een segment die Mexx ook probeert aan te spreken.

Rattan Chadha

Mexx is het geesteskind van Rattan Chadha.

Deze Indiër, die uit een gegoede familie van staalfabrikanten stamt, komt in 1971 aan in Nederland met slechts duizend gulden in zijn zak.

De 22-jarige man importeert kraaltjesbloezen en hippiejurken uit het Verre Oosten en verkoopt die aan winkels en warenhuizen in de streek. Wanneer één vestiging van C& A in een mum van tijd 36 van zijn jurken verkoopt, gaat de bal gaan rollen.

Emanuelle en Moustache

Eind jaren 70 beslist Rattan Chadha zijn eigen merken op te richten:  Moustache voor mannen en  Emanuelle voor vrouwen. In 1986 voegt hij deze samen tot Mexx: M (van Moustache)- E (van Emanuelle) en twee kussen (XX) om dit huwelijk te bezegelen. Een wereldmerk is geboren!

Mexx is in the city

De eigentijdse kleding geïnspireerd op het leven in de grote stad, kent  snel veel  succes. Het groeit uit tot  één van de 30 belangrijkste merken uit Europa en kent in 20 jaar tijd een indrukwekkende internationale expansie. Vandaag is het actief in 50 landen wereldwijd en heeft het 315 winkels in Europa (waaronder 75 winkels in België).

Liz Claiborne

In 2001 verkoopt Chadha Mexx aan het Amerikaanse Liz Claiborne.

Plannen om 25 winkels in de USA te openen, eindigen evenwel in een sisser.  In 2006 verlaat Chadha de groep en gaat het bergaf met het merk. De verliezen stapelen zich op en in 2011 sluit Liz Claiborne een joint venture met de Gores Group.

Er volgen tal van herstructeringen maar de resultaten blijven slecht.  De flagship store in Amsterdam sluit zijn deuren en in maart gaat de Europese webshop offline. Begin december vraagt Mexx dan het faillissement aan. De winkels  blijven wel  open om een doorstart te vergemakkelijken.

 

Bron en foto's: Mexx