Nieuwe Flandrienkaas voor familiebedrijf

flandrien kaas bestemerken.be

De Wervikse kaasgroothandel Triporteur lanceert haar tweede Flandrien kaas: de Flandrien Gerijpt. Om deze goudse kaas te produceren, investeerde de familiale onderneming in een eigen ambachtelijke kaasmakerij. Hiermee realiseert Jan Desmet de droom van zijn grootvader die het bedrijf in 1934 oprichtte.

 

Triporteur

De kaasgroothandel Triporteur viert in 2014 zijn 80e verjaardag. De firma dankt zijn naam aan het Franse woord voor bakfiets. Het is namelijk per bakfiets dat André Desmet zijn kazen bezorgt. In het begin heeft hij enkele tientallen voedingswinkels als klant maar met de groei van de kaasconsumptie in de jaren 50 groeit het bedrijf al snel.

Marktevolutie

Deze groei duurt verder tot de jaren negentig. Dan besluiten verschillende grote supermarkten om rechtstreeks bij de kaasproducenten te kopen. Zo besparen ze op de marge van de tussenhandel. Deze veranderde markt is een hele uitdaging voor Jan Desmet die in 1995 zijn vader opvolgt. Hij besluit hierop om de activiteiten uit te breiden en ook eigen, exclusieve kaasmerken te ontwikkelen.

Vlaskaas

triporteur fiets met kazenIn 2003 is het zover en lanceert de familie zijn eerste eigen kaas: de Vlaskaas. De naam verwijst naar het vlas dat de regio van Mandel en Leie kenmerkte.
Een jaar later volgt de Jeunesss! Life, een jonge kaas die 27% minder vet bevat dan een gewone Gouda. Bij gebrek aan een eigen kaasmakerij worden deze twee eigen merken extern gemaakt.

Nieuwe kaasmakerij

In 2012 wordt grootvaders droom om een eigen kaasmakerij te bouwen realiteit. Hiervoor investeert de familiale onderneming 4 miljoen euro. Het bedrijfsgebouw in Wervik wordt uitgebreid met een productie-eenheid van 1250 m² die is ingericht met op maat ontwikkelde apparatuur. “De productie is sterk geautomatiseerd maar toch blijft de rol van de kaasmeester cruciaal om een goede kaas te bekomen.” vertelt bedrijfsleider Jan Desmet. “Het is dan ook een ambachtelijke kaasmakerij.”

Meer Belgische kazen

In maart 2013 kan de productie worden opgestart met een nieuw merk : de ‘Flandrien Kaas’. Jan Desmet gelooft dat er nog ruimte is voor nieuwe kazen. “ Het marktaandeel van Belgische kazen is internationaal stijgend en ook de Belgische consument eet steeds meer eigen kazen.”

Flandrien

De Flandrienkaas wordt tijdens de Ronde van Vlaanderen in 2013 gelanceerd. De naam van de kaas verwijst natuurlijk naar de grootste koers van Vlaanderen maar ook naar de oorsprong van de melk. In september van hetzelfde jaar wordt de Flandrien Gerijpt op de markt gebracht. Deze kaas heeft een veel vollere smaak dan de klassieke belegen kaas. In 2014 volgt de derde variant van de kaas, de “Flandrien Oud”.

Benieuwd hoe de Flandrien wordt gemaakt ? Bekijk enkele foto’s van ons bezoek aan Triporteur op Pinterest.

 

Bron en foto's: Triporteur