Hoe Brunhilde Verhenne de PR van Omega Pharma onderhoudt

Brunhilde Verhenne PR manager Omega Pharma

Een merk een goed imago bezorgen, dit is de hoofdbekommernis van een PR-manager. En als je baas van wielrennen en voetbal houdt, dan brengt dit je naar de Tour de France en de matchen van KV Oostende. We hadden hierover een gesprek met Brunhilde Verhenne, ex-Miss Belgian Beauty en sinds 2009 aan de slag bij Omega Pharma.

 

Een bedrijf vertegenwoordigen in de Tour de France, wat houdt dit in ?

Tijdens de Tour ontvangt ons wielerteam vele VIP’S. Dit gaat meestal over zakenpartners van Omega Pharma of BV’s. Samen met mijn collega’s regel ik alles voor onze gasten.

Zo boeken we de vlucht of TGV-rit naar Frankrijk, zorgen we ervoor dat de gasten afgehaald worden aan het station of de luchthaven en brengen we de gasten naar één van de 2 busjes om de koers te volgen. Ondertussen zorgt iemand ervoor dat alle bagage naar het hotel wordt vervoerd.

Dat klinkt allemaal simpel maar natuurlijk loopt wel es iets mis.

Dan moet ik ervoor zorgen dat alles terug op zijn pootjes terecht komt. De afstanden tussen de ritten en hotels zijn vaak niet te onderschatten.

Dat klinkt wel wat hectisch.

Dat is het ook bij momenten. Gemiddeld slaap ik een uur of zes per nacht. Vooral in de overgang van 2 groepen gasten is het druk voor mij.

De VIP’s moeten goed in de watten gelegd worden, zonder dat ze zien wat daarvoor nodig is qua werk. Zij moeten hun dagen in de Tour beleven en genieten zonder verder aan niets te moeten denken.

Tom Boonen OPQS truitjeBij Omega Pharma–Lotto was u ook de persverantwoordelijke van het team. Wat hield dit in ?

Tijdens de Tour de France zijn er 2500 journalisten uit de hele wereld aanwezig die elke dag op zoek zijn naar nieuwtjes. Mijn taak was om de persaanvragen zo goed mogelijk te coördineren zodat de renners enkel en alleen maar aan de koers moeten denken.

Is het moeilijk om als vrouw in het sportmilieu haar mannetje te staan ?

Dat valt eigenlijk best mee. Ze zijn mij ondertussen gewoon. Er zijn inderdaad niet zoveel vrouwen, maar het is niet dat ik de enige ben hoor. Er komen er stilaan meer bij. Het is dan ook leuk om na een tijdje ook eens met een vrouw te kunnen praten.

Zijn de belangen van een sponsor en een sporter vaak niet tegenstrijdig ?

Dat gebeurt. Daarom kiest Omega Pharma er ook voor om tijdens de Ronde van Fankrijk nooit in hetzelfde hotel te slapen van de renners.
De renners moeten zich in alle rust kunnen voorbereiden op de volgende rit.

De VIP’s krijgen de renners voor de start te zien. Bij een ritwinst, gebeurt het wel eens dat we een glaasje meedrinken in het hotel van de renners !

Wat doet een PR verantwoordelijke tijdens de wintermaanden ?

Ik bereid het volgende seizoen voor en organiseer samen met het commerciële team de ploegvoorstelling. Daarnaast verzorg ik ook de evenementen binnen Omega Pharma of de evenementen die wij hier met het bedrijf organiseren.

Zo heb je personeelsactiviteiten en als grootste brok de Omega Pharma RUN. Deze semi-marathon is in 4 jaar tijd uitgegroeid tot één van de grootste loopevenementen van Vlaanderen.

Brunhilde Verhenne Marc CouckeDit jaar vervoegde u ook het team van KV Oostende en in het verleden werkte u ook voor autoraceteams.

Is er een groot verschil tussen de verschillende sporten ?

Inhoudelijk is er geen groot verschil. Mijn taak is steeds dezelfde: het organiseren van events. Ik moet dus alles in goede banen leiden en goed voorbereid zijn.

Logistiek zijn er wel verschillen. Autosport is zeer internationaal. Er valt dus altijd veel voor te bereiden qua transport.

Wielrennen vergt dan ook helemaal een andere aanpak. De moeilijkheid ligt erin dat het op de openbare weg doorgaat. Als volger heb je dan ook te maken met de grote hoeveelheid supporters, wegversperringen, files, ongevallen, …

Voetbal is op dat gebied gemakkelijker.

Het vindt plaats in een stadion zodat je je gasten steeds op een aangename manier kan ontvangen.

Maar om het even welke sport het is, supporter word je in één ogenblik. Ik hou er van om bij een team te horen. De teamspirit staat centraal … of het nu autosport, wielrennen of voetbal is!

Februari 2014 Bestemerken.be
Volg bestemerken.be ook op Twitter of Facebook ...