Quinze & Milan: designmeubels met een beetje punk en een beetje Prada

Quinze and Milan

Groot geworden met zijn trendy meubels in QM foam, blijft Milan & Quinze verrassen. Een poef ter ere van Andy Warhol is hiervan het nieuwste bewijs.  Het bedrijf van Arne Quinze koestert duidelijk zijn rebels imago.

 

Straatartiesten

Het verhaal van Quinze & Milan begint in 1999 wanneer autodidact Arne Quinze en  handelsingenieur Yves Milan de handen in elkaar slaan. Tot dan heeft Quinze vooral naam gemaakt als straatgraffitiartiest, nu wil hij meubels ontwerpen die een bepaalde levensstijl uitdrukken. “Creators of Atmosphere” wordt de slogan van het nieuwe bedrijf.

Het geheim: QM foam

Quinze & Milan neemt zijn intrek in de designstad Kortrijk. Een oud industrieel pand van 1500m² wordt volledig gerenoveerd Quinze and Milan foamen omgebouwd tot de ‘basecamp’ van het nieuwe merk.
Het eerste meubel dat Quinze ontwerpt, is de Primary Pouf 01. Dit is een strak zitje dat ook als bijzettafel of voetenbank kan dienen. Als materiaal voor deze poef ontwikkelt het bedrijf een nieuw soort polyurethaanschuim. Het gepatenteerde ‘QM foam’ beschikt over tal van troeven: het is zeer sterk, brandwerend, ecologisch, waterafstotend  en weerbestendig tot -10 C°. Bovendien zijn tal van kleuren mogelijk: van sobere natuurtinten tot hippe knalkleuren.  De poef is verkrijgbaar in 31 standaard kleuren.

Primary Pouf 01

primary pouf 01De kleurrijke poefs zijn al snel een succes. In de pers wordt Arne Quinze ‘de bad boy van de designwereld’ genoemd: een beetje punk en een beetje Prada. Van overal ter wereld stromen er bestellingen binnen. De poef is zelfs te zien in de tv-show van Oprah Winfrey. In 2001 wint het drie Henri van de Velde Prijzen waaronder deze voor ’jong talent’ en ’beste product’.  Twaalf jaar later worden er jaarlijks zo’n 20.000 zitjes verkocht. De Primary Pouf  is een designklassieker geworden.

Van foam naar fame

quinze and milan soloDe collectie van Q&M breidt zich snel uit. Eerst met meubels in QM foam in vele vormen en maten. Later wagen de designers ook met andere materialen zoals hout, staal, beton en kunststof.  Nieuwe stoelen, tafels en lampen verrijken zo de cataloog van het merk. Al snel duiken deze meubels op in publieke plaatsen als horecazaken en bibliotheken. Hun tijdloze vormgeving, flexibiliteit en duurzaamheid lenen er zich goed toe. De meubelmakers proeven van interieurinrichting  en dit smaakt duidelijk naar meer.

Disney & Red Bull

Quinze and Milan DisneyNet als haar meubels past ook het bedrijf zich gemakkelijk aan de wensen van de klanten aan. Het beschikt daarvoor over een aantal unieke technologieën,  methodologieën en een eigen atelier. Ideaal om snel prototypes, proefstukken en afgewerkte eindresultaten te bouwen.

Quinze & Milan krijgt dan ook de kans om mee te werken aan prestigieuze projecten zoals het hoofdkantoor van Disney in Amerika, Redbull in Engeland en Hyundai in Zuid-Korea.  Voor de openbare bibliotheek van Seattle wordt zelfs een nieuwe zetel ontworpen dat aan strikte normen voldoet. Het Engels wordt de voertaal in het Kortrijkse basecamp.

Eastpak & Andy Warhol

Quinze Milan PilotQuinze & Milan ziet zichzelf als een avantgardische platform voor samenwerkingen. Het helpt dan ook verschillende ontwerpers, architecten en gespecialiseerde fabrikanten hun ideeën uit te werken. Het krukje ‘Pilot’ van het Oostenrijkse design duo Patrick Rampelotto en Fritz Pernkopf is hier een mooi voorbeeld van.
Ook met andere bedrijven gaat Quinze & Milan samenwerkingen aan. Met Eastpak wordt er een nieuwe collectie zitmeubels ontworpen die de typische kenmerken van hun Amerikaanse rugzakken bevatten. De zetels beschikken over  felle kleuren, stevige stoffen, trendy prints, stoere ritssluitingen, handvatten en opbergvakken om boeken of een laptop in te bergen.
Samen met de Andy Warhol Foundation en designwebsite Fab.com lanceert Q&M dan weer een poef ter ere van het pop art icoon. Deze poef is voorzien van hetzelfde ‘Brillo’ etiket dat Andy Warhol in zijn werk van 1964 vereeuwigde. De poef in QM foam is met de hand gecoat en gezeefdrukt.

Quinze zonder Milan

In 2003 gaat Yves Milan weg maar de naam van het bedrijf blijft behouden. Ook Arne Quinze is steeds minder in Kortrijk te vinden. Hij houdt zich voortaan bezig met kunst en met grote architecturale projecten overal ter wereld. De dagelijkse werking van het Q&M vertrouwt hij toe aan andere, gespecialiseerde mensen.
Wat onveranderd blijft, is de filosofie van het bedrijf. Er gaat niets buiten dat indruist tegen de ideeën van Quinze. Zijn originele designs blijven de ziel van het bedrijf vormen.  Quinze & Milan blijft dan ook een tikkeltje rebels. De domeinnaam van de website heeft nog steeds een tv-extensie en geen com ‘like everyone else’.

 

Up to date blijven over merken ? Volg ons op Twitter of Facebook.

Bestemerken.be oktober 2013