5 redenen waarom Free Record Shop failliet ging

Free Record Shop beste merken

Met het faillissement van de Nederlandse tak van Free Record Shop, komt er een definitief einde aan het muziekimperium van Hans Breukhoven. Tot 2007 was de muziekketen ‘met het duimpje’ nochtans erg succesvol in verschillende landen, waaronder België. Wat ging er dan fout? 

 

Einde van Fresh Entertainment Nederland

Op 22 april 2014 werd Fresh Entertainment Nederland, het moederbedrijf achter Free Record Shop, failliet verklaard. Hierdoor verdwijnen de laatste 36 winkels uit het Nederlandse straatbeeld en gaan 55 voltijdse en 35 deeltijdse banen verloren.

Overname door Hilco

De Belgische vestigingen sloten reeds begin 2014 de deuren. Even leek het er op dat de Britse investeringsmaatschappij Hilco deze winkels ging overnemen maar uiteindelijk ging dit plan niet door.

De voorraden verdwenen naar de Nederlandse Free Record Shops waar ze aan dumpprijzen werden verkocht.
Hilco heeft nochtans veel ervaring met het overnemen van bedrijven in moeilijkheden. Zo redde het begin 2013 nog de Engelse entertainmentwinkels HMV (His Master’s Voice) van de ondergang.

Faillissement van Free Record Shop

Free Record Shop verkeerde reeds sinds 2012 in moeilijkheden. Tot 2006 waren de cijfers van nochtans erg goed.

Wat is er daarna mislopen ? We sommen hierna de voornaamste redenen op:

 

1. Gespecialiseerde winkel

Free record shop beste merken

Wie Free Record Shop zegt, denkt aan muziek en films. De wereld van entertainment is in de laatste 40 jaar echter enorm geëvolueerd.

Bij de oprichting van de winkel in 1971, waren het vooral LP’s die over de toonbank gingen. De winkelketen dankte zijn succes evenwel aan de opkomst in de jaren 80 van een ander muziekproduct: de CD. Zo groeide de muziekketen snel van zo’n 25 winkels tot 300.

Wanneer de CD-markt later helemaal in elkaar stuikte, werd dit eerst goedgemaakt door de populariteit van DVD’s en computergames. Deze producten verkochten de laatste jaren evenwel ook steeds minder.

Hierdoor ging stichter Hans Breukhoven op zoek naar oplossingen.

Zo experimenteerde hij met cd-brandzuilen en investeerde hij in de giftshop Expo. In 2009 volgden enkele gezamelijke winkels waar men naast cd’s, dvd’s en games ook boeken, wenskaarten en posters kon kopen. Deze nieuwe giftshops brachten evenwel geen redding en kenden een einde in 2012 met het faillissement van Expo.

Free Record Shop bleef zo gespecialiseerd in producten waarvoor de vraag steeds daalde.

2. Grotere concurrentie

In de beginjaren bestond de concurrentie van Free Record Shop vooral uit zelfstandige muziekwinkels en kleinere ketens als Bilbo. Vandaag moet het opboksen tegen internetwinkels en grote internationale winkelketens als Media Markt en Fnac.

Deze winkels beschikken over een zeer ruim aanbod van entertainment maar ook andere producten aan scherpe prijzen.

Sinds de opkomst van het internet wordt muziek en films ook massaal gedownload. In het begin illegaal maar daarna ook legaal via diensten zoals Itunes en Spotify. Voor imports hoeft men zich niet langer meer te verplaatsen.

Een evolutie waar Free Record Shop geen antwoord op heeft gevonden. De winkelketen beschikte al snel over een webshop maar qua prijs was het moeilijk concurreren tegen de echte internetwinkels .

3. Duur imago

Free record shop beste merkenDoor de komst van deze nieuwe concurrenten en acties van winkels zoals Blokker en Kruidvat, kreeg Free Record Shop een duur imago. Dit was ooit anders.

Voor zijn eerste ‘vrije’ winkel importeerde Hans Breukhoven in 1971 zijn platen rechtstreeks uit het buitenland en verkocht deze aan een lagere prijs dan de concurrenten. Van de prijsafspraken die de muziekindustrie hanteerde, trok hij zich niks aan.

Tegenwoordig is parallelimport verboden en is men verplicht om zaken te doen met de officiële Europese platenmaatschappijen. Stunten met prijzen is op deze manier moeilijker geworden.

 

4. Te weinig voorraad

Om de groei van de groep te financieren, ging Free Record Shop in 1989 naar de beurs. In 2001 wilde Hans Breukhoven opnieuw meer vrijheid en haalde hij zijn bedrijf van de beurs.

De banken waren evenwel niet bereid langer bij te springen zodat er liquiditeitsproblemen ontstonden. Hierdoor werden de winkels niet langer voldoende bevoorraad. Het aanblik van bijna lege winkels deed de klanten dan ook wegblijven zodat nog minder geld beschikbaar was.

5. Verkeerde keuzes

Achteraf gezien is het natuurlijk gemakkelijk praten maar het is duidelijk dat er een aantal fouten zijn gebeurd door het management. Zo kreeg Breukhoven tweemaal de kans om Bol.com over te nemen.

Hij verkoos evenwel om Free Record Shop te lanceren in Noorwegen en Finland. Het avontuur in Scandinavië draaide uiteindelijk op een fiasco uit.

De overnames van Game Mania, Expo en zes Virgin Megastores waren ook geen succes. Tenslotte bleek het kopen van de licentierechten van de Amerikaanse winkelketen Build-a-Bear Workshop ook geen goed idee.
Allemaal projecten die veel energie en geld vergden en uiteindelijk ervoor zorgden dat de ooit zo succesrijke winkelketen in moeilijkheden kwam.

Bronnen: FRS.be, Mt.nl, bestemerken.be Foto's: bestemerken.be

Ontvang gratis onze laatste nieuwtjes in uw mailbox

Interessant ? Deel dit artikel met uw vrienden en familie: