Grohe in handen van Japanse sanitairgigant

Lixil neemt Grohe over

De Japanse groep Lixil neemt het Duitse sanitairmerk Grohe over voor 2,96 miljard euro. Het is reeds de tweede overname in korte tijd voor de Japanse producent van bouwmaterialen. In juni werd het namelijk de nieuwe eigenaar van de toonaangevende Amerikaanse wc-fabrikant American Standard. Met deze investeringen is een nieuwe wereldspeler in het sanitair geboren.

Grohe

Grohe voorstellen, hoeft wellicht niet. De grootste fabrikant van kranen ter wereld is ook in ons land zeer populair. Zo werd Grohe ook dit jaar na een onderzoek door Reader’s Digest verkozen als meest betrouwbare badkamermerk. Het Duitse merk kan dan ook mooie cijfers voorleggen.

Dankzij o.a. een uitbreiding van zijn assortiment, zag de kranenspecialist zijn omzet stijgen in 2012 met 20 % tot 1,4 miljard euro.

Dit leek voor de eigenaars, de internationale investeerders Texas Pacific (TPG) en Credit Suisse, dan ook het gepaste moment om het prestigieuse merk te koop aan te bieden.

Nieuwe eigenaars

Drie bedrijven brachten  een bod uit: Duratex,  Geberit en Lixil. Uiteindelijk is het het Japanse Lixil dat samen met de Development Bank of Japan 87,5 % van de aandelen van Grohe over. Dit is de grootste Japanse investering in Duitsland tot nu toe.

Lixil

Lixil is een Japanse groep dat in 2011 ontstond uit de fusie van verschillende producenten van bouwmaterialen en woningbouw. Het assortiment van de groep is dan ook zeer breed en varieert van keukens, tegels, deuren, sanitair tot raamprofielen, …

De overname van Grohe past in de strategie van de Japanse groep om de wereldwijde leider in de bouwmaterialen te worden.

Om dit te bereiken kocht het in 2011 reeds het Italiaanse Permasteelisa en de Amerikaanse wc-fabrikant American Standard dit jaar. De groep is momenteel actief in meer dan 30 landen en telt 45.600 werknemers.

Behoud van zelfstandigheid

Met de overname van Grohe wordt ook dochteronderneming Joyou AG eigendom van de Japanners. Joyou AG ontwikkelt en produceert kranen en andere sanitairproducten en is hiermee marktleider in China.

Zowel Grohe als Joyou zullen binnen de Lixil Group een grote mate van zelfstandigheid behouden. David Haines, de CEO van Grohe, blijft dan ook minstens 5 jaar langer op post.

27 september, bron: Lixil, Grohe, de Tijd, foto: Japan Times
beste merken » Interieurtitle_li=nieuws » Grohe in handen van Japanse sanitairgigant