Six hugs & rock ’n roll: kinderkleding met attitude

six hugs and rock n roll

Kleurrijke prints, een portie rock & roll en een humoristische knipoog. Zo zou je ‘Six Hugs & Rock ’n Roll’ in het kort kunnen omschrijven.  In december is het één jaar geleden dat Annechien Smolders haar eigen kledingmerk startte voor kleine rebellen tot 10 jaar. We trokken naar Antwerpen voor een gesprek met de ontwerpster die kledij wil aanbieden dat net iets anders is.

Wat zijn uw inspiratiebronnen ? 

Ik ben vooral geïnspireerd door street art, muziek en humor zoals de quote ‘333, only half evil’. Ik woon aan een graffitipleintje en vind het fantastisch hoe iemand een hele dag in de weer is om er ’s avonds een prachtige, artistieke handtekening achter te laten.

Maar de aanleiding van een nieuw ontwerp kan evengoed een briefje of een sticker aan de lantaarnpaal zijn of woorden uit een lied. Ik ben ook een grote fan van Pinterest. Zo kom je in contact met mooie dingen vanuit de hele wereld.

Vanwaar het idee om uw eigen kledingmerk op te starten ?

Annechien Smolders van Six hugs & Rock 'n RollNa mijn opleiding als grafisch vormgever heb ik voor het eerst gewerkt met textiel en toen kreeg ik de smaak te pakken.

Toen ik zelf mama werd, kregen die ideeën meer en meer vorm. Net voor de kaap van dertig jaar, besloot ik het roer om te gooien en mijn eigen merk op te starten.

Vond u uw gading niet bij de bestaande merken ?

Ik miste vooral stoere, leuke accessoires. Dat was dan ook de basisgedachte om Six hugs & Rock ‘n Roll op te starten. In het 2de seizoen is er al heel wat meer kleding bijgekomen.

Is het niet gemakkelijker om stoere kleding te ontwerpen voor jongens dan voor meisjes ?

Bwa, dat vind ik niet. Veel van de kleding die ik maak, is unisex. Het ligt eerder aan de ouders of ze deze kleding aandoen bij hun dochters of niet. De overgrote massa bereiken is niet mijn doel. Ik wil vooral iets aanbieden voor de mensen die iets anders willen.

Was het moeilijk om uw eigen bedrijf op te starten ?

Ik had weinig kennis van hoe je een zaak opstart maar Unizo heeft me veel geholpen. Het verliep natuurlijk niet zonder slag of stoot. Zo was er in november nog steeds geen sprake van een afgewerkte collectie terwijl het in september vorig jaar helemaal winkelklaar moest zijn.

Gelukkig vonden een aantal webshops de collectie wel héél interessant. Degene die denken dat de centen Oom Dagobert’s gewijs binnenstromen is eraan voor de moeite. Het is hard werken, maar ik doe het graag en geloof erin.

Van waar de naam ‘Six Hugs & Rock ’n Roll’ ?

six hugs and rock n rollHet moest de lading dekken, humor bezitten en mocht niet te schattig zijn. Six, hugs & Rock ’n Roll  verwijst naar de overbekende quote “Sex, Drugs & Rock ’n Roll“, maar dan op kindermaat. Toegegeven, hij is lang, maar mensen onthouden hem wel.

Is ecologie belangrijk voor u ?

Van in het begin heb ik de keuze gemaakt om voor organische katoenen te gaan. En als je zo je steentje kan bijdragen aan het milieu, waarom dan niet?

Mijn opbergdozen en kapstokjes zijn ook van gerecycleerd materiaal. Het kapstokje krijg je trouwens mee naar huis.

Hoe promoot u uw merk ?

Ik werk sinds kort met een PR-buro maar het gaat vooral een eigen leven leiden dankzij mond aan mond reclame en social media. Een post of een foto op Facebook, Twitter, Pinterest kan ‘ instant advertising ‘ zijn.

Ook winkeleigenaars schuimen het web af op zoek naar iets nieuws. Zo kwam mijn collectie ook terecht in een winkel in Portugal en in London.

Hoe zou u uw bedrijf graag zien groeien ?

Ik ben al redelijk blij met wat er tot nu toe is gebeurd. SH&RnR krijgt redelijk wat persaandacht, er is een polemiek, het leeft.

Wat extra verkooppunten zou natuurlijk welkom zijn, zowel in België als in het buitenland. Het is dan wel belangrijk dat mijn product in hun concept past. Ook zou ik graag een atelier/showroom openen. Zo kunnen mensen eens binnen springen als ze daar zin in hebben.

Benieuwd naar de lievelingsmerken van Annechien Smolders ?

Bestemerken.be november 2013