Wat kunnen de merken ons bijbrengen via de social media ?

sociale media en beste merken

De meeste grote merken zijn aanwezig op de social media maar doen ze dit ook goed? Wat kunnen zij de consumenten aanbieden zodat we hen trouw blijven. Wouter Schikhof vertelt ons wat de mogelijkheden zijn. 

 

 

 

Wouter Schikhof over social media en merkenSinds enkele jaren hebben merken de impact van de social media ontdekt. Deze media zijn evenwel voortdurend in beweging zodat we ons licht opsteken bij Wouter Schikhof, Country Manager bij het internetmarketing agentschap Knewledge.

Wouter, wat kan sociale media bijbrengen voor een merk ?

Sociale media maken het mogelijk om de interactie met de gebruikers te vergroten. De mensen voelen zich meer betrokken met de merken en zo wordt een lange termijn klantenrelatie opgebouwd. Dit lijkt simpel maar nog teveel bedrijven weten niet hoe ze ermee moeten gaan.

Wat doen ze dan verkeerd ?

Nog te vaak worden sociale media enkel als een extra reclamekanaal aanzien. Natuurlijk kan promotie via Facebook werken maar dit heeft vooral een invloed op korte termijn.

Je kan het vergelijken met een winkel die reclame maakt. Promoties trekken maar zelden vaste klanten aan maar wel koopjesjagers. Deze klanten zijn niet merktrouw. En dit is nu juist waar sociale media wel bij kan helpen.

Hoe kunnen de sociale media voor trouwe klanten zorgen ?

In plaats van producten te promoten, moet men de gebruikers betrekken, entertainen en inspireren. Je kunt het vergelijken met daten.

Op de eerste date ga je ook niet direct “all-the-way”.

Een relatie bouw je op door met elkaar te praten en te ontdekken welke gemeenschappelijke interesses je met elkaar deelt.

Zijn trouwe fans ook automatisch trouwe klanten?

kia social media

Neen, het is niet omdat een gebruiker een foto of een video grappig vindt, dat hij daarom direct fan wordt van het merk.

Bovendien is het niet omdat je een fan bent van een merk dat je het ook zal kopen. Zo kan je bijvoorbeeld een Porche zeer mooi vinden maar past het prijskaartje niet in je budget.
Anderzijds kunnen sommige fans optreden als ambassadeur van hun lievelingsmerk. Zij zullen het merk promoten, berichten van de fan pagina met hun vriendenkring delen en het merk verdedigen.

Wat bepaalt dan het koopgedrag?

Sociale media beïnvloedt men vooral het emotionele imago dat men heeft van een merk niet perse het rationele. Zo kan een gezin met 4 kinderen de Renault Clio een leuke auto vinden maar kopen ze om rationele redenen (budget, functionaliteiten) een Citroën.

Afhankelijk van het product bepalen zowel de emotionele als de rationele argumenten wat de gebruiker wel of niet koopt.

Heeft het voor de merken dan wel nut om te investeren in sociale media ?

Natuurlijk. Via de sociale media kan een merk op lange termijn een sterk imago en merkvoorkeur op bouwen.

Soms kunnen emoties zelfs alle rationele argumenten overstijgen.

Apple met de iPhone is hier een zeer goed voorbeeld van.

Hoezo ?

De fans van Apple slikken zonder problemen buggs en problemen met toestellen zoals de iPhone 4. Ze verdedigen het merk en het product, ook al erkennen ze problemen. Ze zijn zelfs zo sterk aan het merk gehecht dat ze zonder enige vorm van rationeel denken ook altijd het laatste iPhone willen kopen.

En dit terwijl deze smartphone niet veel extra functionaliteiten biedt los van de iets snellere hardware. Iets wat overigens ook geld voor Samsung Galaxy S3 en S4 als je de reviews er op na leest.

Zijn alle sociale media geschikt om een merk te promoten ?

Neen, niet alle type sociale media zijn geschikt voor iedereen. Men moet dan ook steeds een afweging maken tussen de waarde van de tijdsinvestering en wat men eruit haalt.

Facebook

Als groot merk kan je wellicht niet afwezig blijven van Facebook.

facebook coca cola social mediaDat is inderdaad moeilijk. Facebook wordt wereldwijd dan ook het meest gebruikt. Het is dan ook ideaal medium voor een eerste kennismaking met het merk en producten.

Er zijn evenwel nog veel bedrijven die dit verkeerd aanpakken.

Het volstaat niet om gewoon maar wat promoties te gaan pushen. Als er geen interactie ontstaat met de gebruikers, zal Facebook deze berichten ook steeds minder laten verschijnen totdat de pagina uiteindelijk doodbloedt. Dat hebben de laatste aanpassingen in de Edgerank ook al weer aangetoond.

Hoe wordt een Facebookpagina succesvol ?

Ik raad aan de bedrijven aan om eerst een plan te maken. Ze moeten proberen te achterhalen en inspelen wat hun gebruikers interesseert. Waarmee kan het merk de mensen boeien, entertainen of inspireren ?

Met deze informatie werkt men een inhoudsagenda uit om de pagina gans het jaar door interessant te houden en stimuleert mensen om te reageren. Nog teveel pagina’s beginnen zeer intensief maar sterven uit omdat beheerders in het begin al hun kruit hebben verschoten.

De aandacht van je gebruiker vasthouden kan door hen te teasen of waardevolle nieuwigheden te delen en hen te betrekken en door ze naar hun mening te vragen.

Zijn wedstrijden een goede manier om een merk in de kijker te brengen ?

facebook nieuwsblad social media merkenEen wedstrijd kan maar het is belangrijk dat het merk deze aankondigt op zijn pagina maar dan doorverwijst naar een andere tab (subpagina). Er zijn voldoende gratis of goedkope oplossingen die dat mogelijk maken.

Tot heden is het organiseren van acties met de vraag om te delen bij mijn weten nog steeds verboden door Facebook. En let op, het trekt ‘gamers’ aan geen klanten.

Loont het om te adverteren op Facebook ?

Dit is een interessante manier om het bereik van je pagina’s te vergroten en nieuwe fans aan te trekken.

Het grote voordeel van Facebook is dat men heel selectief kan aangeven welke doelgroep de advertentie ziet: een bepaalde leeftijdscategorie, geslacht, interessegebied …

Natuurlijk blijf je wel afhankelijk van de correctheid van de profielgegevens die de gebruiker heeft ingevuld. En de vraag is of dit een waardevolle fan is die oprecht geïnteresseerd is in je pagina.

Google+

En wat te denken van Google+ als concurrent van Facebook ?

google+ social media en merkenGoogle+ is het één van de meest ondergewaardeerde diensten. Het nadeel ervan is dat het minder gebruikers telt en nog steeds een beetje een nerd-imago heeft.

Het is nochtans zeer gebruiksvriendelijk en staat in tegenstelling tot Facebook niet op zichzelf. Google+ is volledig geïntegreerd met andere diensten van Google zoals bijvoorbeeld Youtube.

Een ander voorbeeld is de zoekmachine Google die de webpagina’s die door jouw contacten via Google+ worden gedeeld, ook hoger plaatst in de ranking. Google meent namelijk dat de gebruiker de mening op prijs stelt van vrienden uit zijn sociale kring.

Twitter

Een social media waar men vaak over praat, is Twitter.

Twitter is in mijn ogen vooral het medium voor beroepspecialisten en media figuren. Mensen met dezelfde interesses komen er in contact.

Er ontstaat als het ware een klein eco-systeem waar men met elkaar praat via mentions (@-replies). Er wordt enorm veel met elkaar gedeeld. Soms zijn dit interessante artikelen of hilarische filmpjes maar het kan ook een mening of ongenoegen zijn.

Hoe kunnen merken daar gebruik van maken ?

twitter social media en merken brouwerijHet geeft de merken niet alleen de mogelijkheid om hun boodschap te verzenden maar ook om naar hun klanten te luisteren. Zo bieden Telenet, Belgacom , Essent en Hello Bank online ondersteuning via Twitter.

Daarnaast zijn er ook bedrijven zoals Aveve die online gebruikers allerhande advies verstrekken. Je stelt je vraag en krijgt een gepast antwoord.

Er ontstaat dus een dialoog tussen het merk en de klant.

Ja, sommige merken maken handig gebruik van de sociale media om hun klanten te binden. Er zijn voorbeelden genoeg zoals #mashtag of #studiobrusseldraaitdoor.

Er onstaat een interactie met de luisteraar die de anderen bovendien aanzet om ook deel te nemen.

Ook op de televisie worden steeds meer hastags vertoont.

De televisiemakers kunnen zo te weten komen wat de kijkers vinden van hun show. En dit rechtstreeks zonder interviewtechnieken en andere mogelijkheden tot ruis. Bovendien halen steeds meer tweets en trending topics de dagbladen en nieuwsberichten.

Is het mogelijk om te adverteren via Twitter?

Ja, via de promoted tweets (of uitgelichte tweets) is het mogelijk om bepaalde tweets meer zichtbaarheid te geven in iemand zijn stream. Het is nog afwachten tot dit ook in ons land kan want dit is alleen maar beschikbaar in de US en UK.

Pinterest

Is Pinterest ook interessant voor marketingdoeleinden?

pinterest sony social media en merkenDat is het zeker. Pinterest geeft de gebruiker de mogelijkheid om een prikbord te maken waarop zij foto’s van het internet kunnen “pinnen”. Gebruikers kunnen elkaar volgen, nieuwe zaken ontdekken en verspreiden.

Grote modemerken verspreiden foto’s met de nieuwste modetrends en autofabrikanten verspreiden foto’s over hun nieuwste modellen of conceptcars of maken gebruik van pin buttons op de site om gebruikers toe te laten gemakkelijk de foto’s te delen.

Het is een echt ontdekkingsmedium waarin mensen iets nieuws leren of zien.

Kan je ook adverteren op Pinterest ?

Dit is sinds kort mogelijk maar ook in bèta. Voor bepaalde type adverteerders is dat ook zeer interessant. De gebruikers maken namelijk borden in functie van hun interesses.

Alle sociale media hebben dus bepaalde troeven.

Ja maar welke je gebruikt, hangt natuurlijk af van het soort merk en product.

De sociale media zijn ook constant in beweging. Zo hebben heel wat jongeren Facebook ingeruild voor Snapchat toen deze zijn gebruikers voortdurend bestookte met reclame en minder relevante nieuwsfeeds.

Als merk moet je de trends dan ook steeds volgen.

Het vergt creativiteit, een achtergrond in public relations en een stukje technische kennis. Uiteraard kom je met een goede dosis gezond verstand en commercieel gevoel natuurlijk ook een heel eind.

Interessant ? Deel dit artikel met uw vrienden en collega’s:

Bestemerken.be januari 2014, foto’s: Bestemerken.be, printscreens