De Rode Duivels, een sterk merk

Rode Duivels beste merken

Dankzij de goede resultaten en een positief imago zijn de Rode Duivels de laatste jaren een sterk merk geworden. We hadden hierover een gesprek met Filip Van Doorslaer, directeur Marketing & Events van de KBVB.

 

 

Waarom zijn de Rode Duivels zo populair ?

De basis zijn natuurlijk de sterke prestaties van de ploeg en dit met mooi, aanvallend voetbal.  Daarnaast heb je ook de persoonlijkheid van de spelers. Ondanks het feit dat ze allemaal in topclubs spelen, gedragen ze zich niet als vedetten. Het publiek voelt zich dan ook met hen verbonden .

Welke rol spelen de Duiveluitdagingen in dit succes ?

rode duivel uitdagingDe insteek was om een dialoog te creëren tussen de spelers en de supporters. De spelers dagen de fans op een ludieke manier uit en leveren een tegenprestatie indien de supporters de opdracht ook uitvoeren. Vanaf de eerste opdracht was de respons massaal en dit geeft de spelers dan ook een motivatieboost.

Worden er ook Duivelsuitdagingen georganiseerd tijdens het WK ?

We zullen het concept binnenkort beoordelen samen met het reclamebureau Boondoggle en beslissen of we ermee verder gaan of niet.

Wat er binnenkort zeker komt, is een televisiereeks op de VRT over de Rode Duivels.

Een cameraploeg heeft de ploeg namelijk tijdens alle matchen en stages gevolgd en zo krijg je een exclusieve blik achter de schermen.

Komt er extra merchandising ?

rode duivel gadgetIn de aanloop naar het WK komt er een reeks nieuwe producten op de markt. Zo brengen we binnenkort een gezelschapspel uit. Een variant van ‘Wie is het?’ maar met de spelers. Nu bieden we reeds tal van leuke gadgets aan. Dit varieert van feestmateriaal voor de supporters tot schoolgerief, koffiemokken of douchegel voor de sportievelingen. Daarnaast hebben we dit jaar reeds meer dan 50.000 voetbaltruitjes verkocht.

Het populairst zijn de shirts van Vincent Kompany, Eden Hazard en Dries Mertens.

Er zijn ook veel supporters die hun eigen naam op het truitje wensen.

Welke criteria hanteert u om een nieuw Rode Duivel-product toe te laten ?

rode duivel gadgetDeze producten moeten vooreerst een logische link hebben met de fanbeleving. Daarnaast bieden we alleen maar kwaliteit aan een correcte prijs. Tenslotte is het belangrijk dat de levering goed verloopt.  Ik kan u verzekeren dat er over alle producten goed wordt nagedacht. Maandelijks krijgen we een 20-tal aanvragen.

Brengt het succes van de Rode Duivels ook opportunisme met zich mee ?

Ja, er zijn natuurlijk mensen die het niet correct spelen. Tijdens de wedstrijddagen worden er dan ook steeds namaaktruitjes in beslag genomen. Het is ook verboden zonder onze toestemming producten te verspreiden met  het logo van de KBVB of met de vermelding van de Rode Duivels. De  merknamen Rode Duivels, Diables Rouges en Red Devils zijn al jaren beschermd.

Waarin investeert de KBVB de winsten dat het maakt met de Rode Duivels ?

De KBVB is een VZW die als doelstelling heeft het Belgische voetbal beter te maken. De winsten worden dan ook geïnvesteerd in het voetbal. Dit zowel op topniveau als op breedtesportniveau. Er worden ondermeer coaches mee opgeleid, scheidsrechters gevormd, digitalisatieprojecten opgestart om de dagelijkse acties (zoals transfers, wedstrijdbladen, aansluitingen…) tussen de clubs en de KBVB vlotter te maken.

Op de hoogte blijven? Like onze Facebookpagina of volg ons op Twitter!

bestemerken.be oktober 2013, foto's: KBVB