De beste verdwenen merken volgens Richard Otto

beste verdwenen merken

Kent u TMF, Crispy Chips of het Land van Ooit nog ?

In het boek ‘Verdwenen Merken’ komen we de verhalen te weten van meer dan 300 Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 van de markt verdwenen. We spraken met Richard Otto die samen met Robbert van Loon de auteur is van dit boek.

 

 

Richard, van waar het idee voor dit boek ?

Vanuit mijn reclame- en marketingachtergrond, was ik benieuwd wat er met verdwenen merken was gebeurd. Hierbij stuitte ik vaak op tragische, komische en ook vaak spectaculaire verhalen.

Samen met Robbert van Loon hebben we deze gedurende 1,5 jaar gebundeld en aan diverse bekende specialisten hun mening over merken gevraagd.

Wat boeit u zo aan die merken ?

Merken behoren tot ons cultureel erfgoed. We willen de verdwenen merken dus voor langere termijn levend houden.

Je kan het vergelijken met oude muziek: het brengt je weer even terug in het verleden. Pure nostalgie dus.

Wat zijn de oorzaken dat een merk stopt ? 

exota verdwenen merkenDie zijn zeer divers.

Denk maar aan Youp van ’t Hek die alcoholbiermerk Buckler tijdens een oudejaarsconference de grond in boorde. Of aande spontaan ontploffende glazen flessen van limonademerk Exota maar ook aan een worstenfabriek waar varkenspest uitbrak.

De belangrijkste oorzaak is evenwel dat een merk gewoonweg niet sterk genoeg is om t.o.v. de concurrentie.

Moesten veel nationale merken ook niet gewoon plaats maken voor deze van multinationals ?

Zeker. De Nederlandse markt wordt net als de Vlaamse vaak te klein geacht om voldoende omzet te kunnen maken.

Het gebeurt ook vaak dat bij een overname multinationals soortgelijke producten in hun assortiment krijgen en dan gaan snoeien. Jaren geleden heeft Unilever flink het mes in hun margarinemerken gezet.

Zijn er niet gewoon teveel merken ?

richard ottoElke consument heeft zijn eigen smaak en favoriete merken. Mijn inziens zijn er dan ook niet teveel merken.  Zolang ze maar voldoende verkocht worden, hebben ze ook een bestaansrecht.

 

Bewijst het succes van de huismerken niet dat de consument niet gehecht is aan merken ?

Wanneer A-merken zich niet onderscheiden van hun concurrentie, richt de consument zich enkel op de prijs. En dan verliest het A-merk het meestal van de huismerken.

De consument hecht zich evenwel niet snel aan huismerken want de prijs is een slecht hechtmiddel.  Daarom is het belangrijk dat A-merken zich blijven innoveren.

Is innovatie dan het geheim om een merk succesvol te maken ?

Het belangrijkste is de goede verhouding prijs/kwaliteit. Daarnaast moet een merk een goed gevoel over kunnen brengen. Daardoor kijken consumenten niet alleen naar de prijs kijken en blijven ze loyaal aan het merk.

Wat zijn volgens u de merken die het in de toekomst moeilijk zullen hebben ?

Het is uiteraard niet onbekend dat vooral retailmerken het al langer zwaar hebben.

Zonder direct deze retailers dood te verklaren, verwacht ik nog wel wat slecht nieuws van o.a. BCC, Expert, Kwantum, Bart Smit, Kijkshop en Filmclub.

Verder zullen wellicht ook verschillende tijdschriftmerken in zwaar weer komen.

Waarom bespreken jullie in het boek enkel de Nederlandse merken ?

We hebben plannen om een internationale versie te maken met verdwenen merken als Delorean, PanAm en Raider. Ook voor diverse Europese landen zouden we dit willen uitrollen, steeds samen met lokale co-auteurs. Mochten er dus Vlamingen interesse hebben, dan mogen ze gerust contact opnemen met mij.

 

De tweede druk van ‘Verdwenen merken’ is verkrijgbaar vanaf februari 2016. 
Meer info vindt u op www.verdwenenMerken.nl 

Fan van merken ? Volg ons op Twitter of Facebook.
Bedankt om dit artikel te delen.

Bronnen: bestemerken.be feb.2016, foto Exota: www.henkvanderveer.nl