Wat is het verschil tussen A-merken, B-merken en huismerken ?

producten Carrefour

A-merken, B-merken, C-merken, private labels, distributiemerken, huismerken, eigen merken, discountmerken, …

Deze termen worden vaak gebruikt en met elkaar verward. Wat is het verschil tussen de fabrikantenmerken en de winkelmerken? Waarom hebben zoveel winkels hun eigen merken ? We zetten het voor u eens op een rijtje.

De fabrikantenmerken

Zoals de naam het zegt, worden deze merken door een fabrikant ontwikkeld en beheerd. Een voorbeeld hiervan is Unilever dat merken bezit als Knorr, Planta, Dove, Signal …

De fabrikantenmerken kan je onderverdelen in A-merken, B-merken en C-merken.

• A-merk Coca Cola blik

Een A-merk is een fabrikantsmerk met een grote naamsbekendheid.

Voorbeelden hiervan zijn Coca-Cola, Philips en Nutella.

Ze genieten een zeer goede reputatie en tellen trouwe klanten die niet vlug zullen overstappen naar een ander merk. Om deze naamsbekendheid te behouden (en eventueel te vergroten), doen de fabrikanten van een A-merk  beroep op landelijke reclamecampagnes.

Op deze manier ontstaat er een vraag bij de klant zodat de winkels hun product wel moeten verkopen. A-merken zijn dan ook verkrijgbaar in de meeste winkels die dergelijke producten aanbieden.

Reclame maken, is natuurlijk duur. Dit is dan ook één van de voornaamste redenen waarom A-merken meer kosten dan andere merken.

• B-merk B-merk Boerinneke

Deze fabrikantsmerk beschikt niet over alle eigenschappen van een A-merk.  Zo is deze minder populair, niet in alle winkels verkrijgbaar en soms iets minder kwalitatief dan een A-merk. Dit laatste is niet steeds het geval en natuurlijk subjectief.

Voorbeelden van B-merken zijn: limonade Bon Val, LG, Boerinneke-choco.

B-merken zijn gemiddeld 15 à 20% goedkoper zijn dan A-merken. Dit voordeel is hun grootste troef maar houdt ook een nadeel in. Prijsbewuste klanten zijn namelijk minder merkentrouw. Ze laten zich dan ook gemakkelijk verleiden door een ander merk dat nog goedkoper is.

Vele B-merken staan dan ook onder druk en gaan op zoek naar oplossingen. Zo investeerde Samsung enkele jaren geleden in innovaties en is het van een B-merk een populair A-merk geworden.

c-merk bestemerken.be• C-merk

Dit is een fabrikantenmerk dat zeer gunstig geprijsd is. Dit merk wordt dan ook gekocht door klanten die zo weinig mogelijk willen uitgeven.

Dit merk heeft meestal een naam met weinig betekenis of zelfs helemaal geen naam. In dit geval wordt de functie van het product vermeld: bijvoorbeeld houtbeits. C-merken vindt men vaak in de doe-het-zelfzaken en winkels die goedkope producten aanbieden.

 

Winkelmerken (ook private labels en distributiemerken genoemd)

winkelmerken foto bestemerken.beDit zijn merken die voor één bepaalde winkel of inkoopvereniging worden gemaakt. Deze winkels hebben dan ook de controle over deze merken.
Ze kiezen zelf de fabrikant(en), verpakking, prijs, promoties en de verdeling van het merk. Op deze manier is hun winstmarge groter en onderscheiden ze zich van de andere winkels.

De laatste jaren is het aandeel van de winkelmerken zeer sterk gestegen. De reden hiervoor is de economische crisis en de goede kwaliteit van vele producten.

Het succes van de winkelmerken zorgt ervoor dat de macht vergleden is van de fabrikanten naar de winkeleigenaars.

Tegenwoordig moeten vele fabrikanten dan ook betalen om hun nieuw product in het winkelschap te krijgen. Deze fabrikanten pikken evenwel een graantje mee van het succes van de winkelmerken. Het is vaak in hun fabrieken dat de winkelmerken worden gemaakt. Soms zijn ze identiek aan hun eigen producten maar meestal verschillen de ingrediënten en/of het procédé.

De winkelmerken kan men onderverdelen in verschillende merken:

Choco Delhaize• Het huismerk

Dit is een merk die dezelfde naam draagt als de winkel(groep) of inkoopvereniging. Dit versterkt dan ook het imago van de winkel. De prijs van een huiswerk is zo’n 15 à 20%  lager dan een A-merk.

Voorbeelden zijn het merk Carrefour, Hema en ah (van Albert Heyn).

Sommige huismerken zijn onderverdeeld in verschillende categorieën: premium, bio, kids…

• Eigen Merk

Aro eigen merk van MakroEen eigen merk wordt alleen maar in deze winkels verkocht maar dragen de naam van de winkel niet.

Voorbeelden hiervan zijn: Aro (Makro), Domyos (Decathlon), Wolfgang (Aldi).

Op deze manier is er geen directe link merkbaar tussen de winkel en het product. Dit kan handig zijn als het product het imago van de winkel niet uitstraalt of dat de winkelnaam niet oogt als merknaam. Het biedt bovendien de mogelijkheid  aan een inkoopvereniging om het in verschillende soort winkels te verdelen. (bijvoorbeeld Colruyt en Spar)

• Discountmerk

carrefour discountDit is het eerste prijsmerk van de winkels dat de directe concurrent is van de C-merken. Soms worden deze ook “witte producten” genoemd. Dit was de naam van het eerste discountmerk dat de GB in 1978 lanceerden.

Voorbeelden zijn: Everyday (Colruyt), 365 (Delhaize), Carrefour Discount

 

Tekst: bestemerken.be september 2013, foto's: Carrefour, Delhaize, Makro,

Coca Cola en Boerinneke Marino

Interessant ? Deel dit artikel met uw vrienden en collega’s :