Apple stoot Coca Cola van de troon

Apple

Na 13 jaar is Coca Cola  niet langer het meest waardevolle merk. Dit blijkt uit de top 100 die het adviesbureau Interbrand uitbracht. Apple en Google zijn de frisdrankengigant voorbij gegaan. De top 10 wordt grotendeels ingenomen door merken uit de technologiesector.Nokia is evenwel de grote verliezer van het jaar. 

Jaarlijks brengt adviesbureau Interbrand een top 100 van de meest waardevolle merken. Reeds 13 jaar stond Coca Coca hiervan op de eerste plaats. Dit jaar werd Apple uitgeroepen als meest waardevolle merk. “Zo nu en dan verandert een bedrijf ons leven, niet alleen met zijn producten maar met zijn hele gedachtengoed. “ zegt Patrick Stal van Interbrand hierover, “dit is dan ook de reden waarom we nu Apple op nummer één terugzien.”

Apple en Google aan de top

De opmars van Apple is anders wel uitzonderlijk. Met 72,7 miljard euro is de merkwaarde van het geesteskind van Steve Jobs bijna 18 keer zoveel als in het jaar 2000 toen het bedrijf nog op plaats 49 stond.

Ook Google stijgt de laatste jaren en bekleedt nu de tweede plaats.  Als redenen voor het succes van Google worden zowel het kernaanbod (zoekmachine, Android en Gmail) als innovaties als Google Glass vermeld.

 Technologie domineert

Met zeven merken in de top 10, is de technologiesector zeer goed vertegenwoordigt in de lijst. Vier technologiemerken behoren bovendien bij de snelste stijgers: Apple, Facebook, Google en Amazon. Hiermee onderstrepen deze merken volgens Interbrand de fundamentele en waardevolle rol die ze spelen in het leven van de consument. De toename van het aantal gebruikers van Facebook met 26% is hier een mooi voorbeeld van.  Ook Amazon blijft zichzelf opnieuw uitvinden en zich onderscheiden van zijn concurenten met initiatieven als de Amazon Appstore, de tv settopbox (nog niet onthuld), programmering, 3D-smartphones en een boodschappenbezorgdienst.

Nokia zag zijn merkwaarde met maar liefst 65 % dalen en staat nu op de 57e plek.

Dit is de grootste daling in merkwaarde ooit in de geschiedenis van Best Global Brands. Ook Nintendo en Dell gaan achteruit en van Yahoo en Blackberry is dit jaar geen spoor meer.  Nog maar es het bewijs dat het snel gaat in de wereld van de technologie.

Nieuwkomers

Opvallende nieuwkomers dit jaar in de lijst zijn de batterijfabrikant Duracell, automerk Chevrolet en Discovery. De televisiezenders van Discovery zijn dan ook beschikbaar in 217 landen in 45 talen en bereiken meer dan 1,3 miljard mensen. Duracell maakt een comeback nadat het in 2010 uit de lijst verdween. Het heeft 25% van de batterijenmarkt in handen. Chevrolet verovert voor het eerst een positie in de top 100. Het is dan ook verantwoordelijk voor ongeveer 70% van alle autoverkopen van General Motors.

Sterke luxe merken

In de top 100 zijn er zeven merken uit het luxe segment vertegenwoordigd:  Louis Vuitton , Gucci, Hermes, Cartier, Prada, Tiffany & Co, Burberry. Deze merken stijgen allen met ten minste 5% met als uitschieter Burberry dat 20% stijgt. De voornaamste redenen voor de groei van de luxe sector zijn een toename in het consumentenvertrouwen en meer openingen van nieuwe winkels.

KIA doet het beter dan Ferrari

Dertien van de 100 merken komen uit de automobielsector. Het eerste automerk dat we terugvinden is Toyota op de 10de plaats. Ondanks een aantal tegenvallers (boycot in China en grote  terugroep van producten) kon de Japanse autofabrikant ook dit jaar de consumenten verleiden. Op de 11 en 12de plaats volgen Mercedes Benz en BMW volgen . Automerken die een sterke groei in merkwaarde laten zien, zijn Porsche (+26%) en Nissan (+25%). KIA staat met de 83e plaats hoger geplaatst dan Ferrari die we op de 98de plaats terugvinden. Bekijk hieronder de volledige top 100.

Bron: Interbrand, foto: Apple

De top 100 van meest waardevolle merken 2013

1. Apple 21. H&M 41. Accenture 61. Dell 81. Johnson&Johnson
2. Google 22. Pepsi 42. Ford 62. Xerox 82. Johnnie Walker
3. Coca Cola 23. American Express 43. Hyundai 63. Allianz 83. Kia
4. IBM 24. Nike 44. Goldman Sachs 64. Porsche 84. Santander
5. Microsoft 25. SAP 45. Siemens 65. Nissan 85. Duracell
6. GE 26. Ikea 46. Sony 66. KFC 86. Jack Daniel’s
7. McDonald’s 27. UPS 47. Thomson Reuters 67. Nintendo 87. Avon
8. Samsung 28. eBay 48. Citi 68. Panasonic 88. Ralph Lauren
9. Intel 29. Pampers 49. Danone 69. Sprite 89. Chevrolet
10. Toyota 30. Kellogg’s 50. Colgate 70. Discovery 90. Kleenex
11. Mercedes Benz 31. Budweiser 51. Audi 71. Morgan Stanley 91. Starbucks
12. BMW 32. HSBC 52. Facebook 72. Prada 92. Heineken
13. Cisco 33. J.P. Morgan 53. Heinz 73. Shell 93. Corona
14. Disney 34. Volkswagen 54. Hermès 74. Visa 94. Pizza Hut
15. HP 35. Canon 55. Adidas 75. Tiffany & Co 95. Smirnoff
16. Gillette 36. Zara 56. Nestlé 76. 3M 96. Harley Davidson
17. Louis Vuitton 37. Nescafé 57. Nokia 77. Burberry 97. Master Card
18. Oracle 38. Gucci 58. Caterpillar 78. MTV 98. Ferrari
19. Amazon 39. L’Oréal 59. AXA 79. Adobe 99. Moët & Chandon
20. Honda 40. Philips 60. Cartier 80. John Deere 100. Gap