Na 13 jaar is Coca Cola niet langer het meest waardevolle merk. Dit blijkt uit de top 100 die het adviesbureau Interbrand uitbracht. Apple en Google zijn de frisdrankengigant voorbij gegaan. De top 10 wordt grotendeels ingenomen door merken uit de technologiesector.Nokia is evenwel de grote verliezer van het jaar.
Jaarlijks brengt adviesbureau Interbrand een top 100 van de meest waardevolle merken. Reeds 13 jaar stond Coca Coca hiervan op de eerste plaats. Dit jaar werd Apple uitgeroepen als meest waardevolle merk. “Zo nu en dan verandert een bedrijf ons leven, niet alleen met zijn producten maar met zijn hele gedachtengoed. “ zegt Patrick Stal van Interbrand hierover, “dit is dan ook de reden waarom we nu Apple op nummer één terugzien.”
Apple en Google aan de top
De opmars van Apple is anders wel uitzonderlijk. Met 72,7 miljard euro is de merkwaarde van het geesteskind van Steve Jobs bijna 18 keer zoveel als in het jaar 2000 toen het bedrijf nog op plaats 49 stond.
Ook Google stijgt de laatste jaren en bekleedt nu de tweede plaats. Als redenen voor het succes van Google worden zowel het kernaanbod (zoekmachine, Android en Gmail) als innovaties als Google Glass vermeld.
Technologie domineert
Met zeven merken in de top 10, is de technologiesector zeer goed vertegenwoordigt in de lijst. Vier technologiemerken behoren bovendien bij de snelste stijgers: Apple, Facebook, Google en Amazon. Hiermee onderstrepen deze merken volgens Interbrand de fundamentele en waardevolle rol die ze spelen in het leven van de consument. De toename van het aantal gebruikers van Facebook met 26% is hier een mooi voorbeeld van. Ook Amazon blijft zichzelf opnieuw uitvinden en zich onderscheiden van zijn concurenten met initiatieven als de Amazon Appstore, de tv settopbox (nog niet onthuld), programmering, 3D-smartphones en een boodschappenbezorgdienst.
Nokia zag zijn merkwaarde met maar liefst 65 % dalen en staat nu op de 57e plek.
Dit is de grootste daling in merkwaarde ooit in de geschiedenis van Best Global Brands. Ook Nintendo en Dell gaan achteruit en van Yahoo en Blackberry is dit jaar geen spoor meer. Nog maar es het bewijs dat het snel gaat in de wereld van de technologie.
Nieuwkomers
Opvallende nieuwkomers dit jaar in de lijst zijn de batterijfabrikant Duracell, automerk Chevrolet en Discovery. De televisiezenders van Discovery zijn dan ook beschikbaar in 217 landen in 45 talen en bereiken meer dan 1,3 miljard mensen. Duracell maakt een comeback nadat het in 2010 uit de lijst verdween. Het heeft 25% van de batterijenmarkt in handen. Chevrolet verovert voor het eerst een positie in de top 100. Het is dan ook verantwoordelijk voor ongeveer 70% van alle autoverkopen van General Motors.
Sterke luxe merken
In de top 100 zijn er zeven merken uit het luxe segment vertegenwoordigd: Louis Vuitton , Gucci, Hermes, Cartier, Prada, Tiffany & Co, Burberry. Deze merken stijgen allen met ten minste 5% met als uitschieter Burberry dat 20% stijgt. De voornaamste redenen voor de groei van de luxe sector zijn een toename in het consumentenvertrouwen en meer openingen van nieuwe winkels.
KIA doet het beter dan Ferrari
Dertien van de 100 merken komen uit de automobielsector. Het eerste automerk dat we terugvinden is Toyota op de 10de plaats. Ondanks een aantal tegenvallers (boycot in China en grote terugroep van producten) kon de Japanse autofabrikant ook dit jaar de consumenten verleiden. Op de 11 en 12de plaats volgen Mercedes Benz en BMW volgen . Automerken die een sterke groei in merkwaarde laten zien, zijn Porsche (+26%) en Nissan (+25%). KIA staat met de 83e plaats hoger geplaatst dan Ferrari die we op de 98de plaats terugvinden. Bekijk hieronder de volledige top 100.
Bron: Interbrand, foto: Apple
De top 100 van meest waardevolle merken 2013
1. Apple |
21. H&M |
41. Accenture |
61. Dell |
81. Johnson&Johnson |
2. Google |
22. Pepsi |
42. Ford |
62. Xerox |
82. Johnnie Walker |
3. Coca Cola |
23. American Express |
43. Hyundai |
63. Allianz |
83. Kia |
4. IBM |
24. Nike |
44. Goldman Sachs |
64. Porsche |
84. Santander |
5. Microsoft |
25. SAP |
45. Siemens |
65. Nissan |
85. Duracell |
6. GE |
26. Ikea |
46. Sony |
66. KFC |
86. Jack Daniel’s |
7. McDonald’s |
27. UPS |
47. Thomson Reuters |
67. Nintendo |
87. Avon |
8. Samsung |
28. eBay |
48. Citi |
68. Panasonic |
88. Ralph Lauren |
9. Intel |
29. Pampers |
49. Danone |
69. Sprite |
89. Chevrolet |
10. Toyota |
30. Kellogg’s |
50. Colgate |
70. Discovery |
90. Kleenex |
11. Mercedes Benz |
31. Budweiser |
51. Audi |
71. Morgan Stanley |
91. Starbucks |
12. BMW |
32. HSBC |
52. Facebook |
72. Prada |
92. Heineken |
13. Cisco |
33. J.P. Morgan |
53. Heinz |
73. Shell |
93. Corona |
14. Disney |
34. Volkswagen |
54. Hermès |
74. Visa |
94. Pizza Hut |
15. HP |
35. Canon |
55. Adidas |
75. Tiffany & Co |
95. Smirnoff |
16. Gillette |
36. Zara |
56. Nestlé |
76. 3M |
96. Harley Davidson |
17. Louis Vuitton |
37. Nescafé |
57. Nokia |
77. Burberry |
97. Master Card |
18. Oracle |
38. Gucci |
58. Caterpillar |
78. MTV |
98. Ferrari |
19. Amazon |
39. L’Oréal |
59. AXA |
79. Adobe |
99. Moët & Chandon |
20. Honda |
40. Philips |
60. Cartier |
80. John Deere |
100. Gap |