Waarom het “Carrefour discount”-merk verdwijnt

carrefour discount beste merken be

De Franse supermarktketen Carrefour stopt met zijn huismerk ‘Carrefour Discount’.  De 350 producten van het  discountmerk zullen worden vervangen door witte producten zonder logo. Een terugkeer naar de situatie van 1976, ingegeven door de huidige markt.

Witte producten

In 1976 lanceert het Franse Carrefour zijn witte producten. Deze goedkope basisproducten zijn een antwoord op de oliecrisis die in de jaren 70 heerst.

Eind jaren 90 verliezen de witte producten evenwel aan populariteit en worden ze vervangen door discountmerken zoals ‘365’ , ‘everyday’ en ‘Carrefour discount’.  Hiermee willen de supermarkten de concurrentie aangaan met de hard discounters zoals Aldi en Lidl.

In 2015 zal Carrefour zijn discountmerk vervangen door witte producten. De voornaamste redenen van de terugkeer naar de situatie van vroeger:

  1. Veranderende markt

Het lanceren van de discountproducten begin de jaren 2000 was een antwoord van de supermarktketens op de concurrentie van de hard discounters zoals Aldi en Lidl. Ondertussen is de markt evenwel veranderd.  De hard discounters worden niet langer als de grootste concurrenten aanzien. Hun aandeel daalde in Frankrijk namelijk van 15% (in 2009) tot 12,4% (in 2013). Dit komt doordat er in Frankrijk een prijzenoorlog woedt. In reactie op de economische crisis hebben de supermarktketens hun prijzen laten zakken.  De strijd moet dus niet langer gestreden worden met de goedkoopste producten.

  1. Slachtoffer van zijn eigen succes

Volgens retailspecialist Olivier Dauvers zijn de discountproducten van Carrefour momenteel verantwoordelijk voor 18% van de verkopen tov 13% bij de concurrenten. Dat is geen goed resultaat voor Carrefour want discountproducten bevatten maar een kleine winstmarge en brengen geen grote omzet met zich mee.

  1. Het imago van Carrefour

Bij de lancering in 2009 koos de toenmalige CEO Olofsson, om ook de discountproducten het logo van Carrefour te plaatsen. Een doorn in het oog van de huidige CEO, Georges Plassat. Volgens hem vertroebelt dit  alleen maar het imago van de supermarktketen.

Conclusie:

Met de terugkeer van de witte producten in 2015, probeert Carrefour de focus te leggen op zijn gewone huismerk. (Carrefour, Carrefour bio, Carrefour kids, …)  Deze producten zijn volgens de supermarktketen gemiddeld 30% goedkoper dan de A-merken terwijl de kwaliteit even goed is.

Op de hoogte blijven ? Volg ons op Twitter, Pinterest of Facebook.
Bronnen: olivierdauvers.fr, Le Figaro

Geef een reactie